E-mail svindel en trussel mod direct marketing

Reklamer og direct marketing via e-mail vil dø helt ud som troværdigt kommunikationsredskab, mener dansk marketingsekspert, efter at ny svindel på internettet har lænset store banker, forsikringsselskaber og kreditkortselskaber.

En ny form for svindel via e-mail er så udspekuleret og ondskabsfuld, at det vil underminere al form for direct marketing via internettet som troværdigt kommunikationsredskab.

Det vurderer den danske reklame- og marketingsekspert Martin Lindstrøm bliver konsekvensen af de seneste måneders stigende svindel med falske e-mail, hvor forbrugerne ikke kan se forskel og lader sig lokke til at videregive fortrolige oplysninger.

»Allerede om et års tid vil direct marketing via e-mail være død. Der vil du simpelthen ikke kunne køre kampagner mere, fordi forbrugerne vil have mistet al tillid til e-mail,« siger Martin Lindstrøm.

Fænomenet med de nye svindel-mails omtales som »phishing« og svindlen går ud på, at indehavere af kreditkort franarres PIN-koder, kontrolciffer og andre fortrolige oplysninger til eksempelvis Visa-kort eller lignende, hvorefter kriminelle har fri adgang til at lænse ejeren for penge.

Ligner fuldstændig
Det opdager ejeren dog ikke umiddelbart, for phishing er så smart, at de falske e-mail både i indhold og udseende ser fuldstændig ud som originaler. Tilmed ser afsender-adressen rigtig ud, selv om den er forfalsket, og de falske hjemmesider, der henvises til - hvor man lokkes til at oplyse private PIN-koder og kortoplysninger - er ligeledes fuldstændig mage til originalen. Og når de falske mails så fortæller, at man skal indtaste forskellige kortinformationer for at tilbageføre mulige misbrugstransaktioner og samtidig sikre sig mod fremtidig kortmisbrug, så går det hurtigt galt.

»Det her er langt værre end gammeldags spam. Problemet er, at de fleste af os i dag er vant til at kommunikere med vores bank eller forsikringsselskab via internettet. Og når du så ikke længere kan føle dig sikker eller ved, om du bliver røvrendt, så betyder det, at den nye svindel helt vil underminere vores tillid til de store virksomheder og brands,« siger Martin Lindstrøm, der forudser en tilbagevenden til den virkelige verden med brug af almindeligt brevpapir.

»Og det er ikke kun brevet, der vil få en renæssance. Mange mærkevarer, der er »gået digitalt«, bliver tvunget til at vende tilbage til den virkelige verden og spille på alle sanser i markedsføringen,« siger han.

Det er foreløbig først og fremmest i USA og Asien, at phishing hærger. Her er det siden nytår især gået ud over eBay, CitiBank, Visa, AOL, Paypal, American Express og National Australia Bank. Men også i Danmark er danske ejere af Visa-kort blevet ramt, oplyser kommunikationschef Pernille Kylling fra betalingsfirmaet PBS, der har udsendt en advarsel.

»Vi ved, at flere danske kortholdere har modtaget e-mails, hvor de er blevet narret til at give forskellige kortoplysninger, som så kan misbruges. Hvor mange der har videregivet fortrolige oplysninger, har vi ikke tal på, og indtil videre har vi ikke set misbrug af danske Visa/Dankort. Men det her er meget udspekuleret,« siger Pernille Kylling, der især anmoder om, at man aldrig nogensinde videregiver sin PIN-kode til andre.