Dunkel fremtid for annoncehajer

Fupfirmaer. Med tirsdagens hårde dom i ryggen har myndighederne nu endelig det redskab, der skal til for at gå i kødet på annoncehajerne i fremtiden.

I årevis har problemet med annoncehajerne været kastebold mellem myndigheder, der ikke mente, at det var deres ansvarsområde. Men gårsdagens hårde dom i danmarkshistoriens første straffesag mod en annoncehaj giver håb for fremtidens haj-bekæmpelse.

I efteråret vedtog folketinget en stramning af markedsføringsloven, der blandt andet satte større fokus på annoncehajs-problematikken. Men hidtil har meldingen fra både politi, politikere og Forbrugerombudsmand på spørgsmålet om, hvordan problemerne med annoncehajerne skulle kommes til livs været, at 'vi må afvente udfaldet af den verserende sag'.

Tirsdag faldt hammeren så over Lasse Schou og hans virksomheder IT Support Danmark A/S og Dansk Tele Support A/S, og det er ikke gået upåagtet hen hos Forbrugerombudsmanden.

- Min forventning er, at vi med den her dom og de andre domme, der er afsagt i Odense om civilretslige spørgsmål - altså om man kan slippe for at betale - det giver os nogle gode instrumenter til at gribe ind over for anoncehajer, siger Henrik Saugmandsgaard Øe.

Politianmeldelser på vejFlere civilretslige sager i Odense har frigjort erhvervsdrivende fra regninger og rykkere på annoncer, som 'hajerne' har haft held til at få dem til at tegne. Disse domme er allerede taget i praktisk anvendelse hos Forbrugerombudsmanden som eksempler på, at man skal undlade at betale. Men med tirsdagens dom er tonen skærpet.

- Annoncehajerne løber jo, hvis de er særlig grove, tilsyneladende en betydelig strafferetslig risiko. Så vi har jo muligheden for, hvis vi ser antydningen af noget særlig groft, at vi kan anmelde det til politiet, siger Henrik Saugmandsgaard Øe.

I første omgang bliver der dog primært tale om råd og vejledning til de erhvervsdrivende om, hvad de kan gøre, hvis de bliver bidt af en annoncehaj.

- Nu er spørgsmålet, hvor stort problemet er i fremtiden i lyset af så klar en dom. Men vi må kigge på de sager, vi får ind. Og tage stilling til om det er noget, der skal politianmeldes, eller hvordan vi i øvrigt kan hjælpe. Og det vil vi i øvrigt også tale med Håndværksrådet om, som jo har fulgt de her sager tæt, siger Henrik Saugmandsgaard Øe.

I solo-kampHos Håndværksrådet håber man, at dommen nu vil medføre hjælp fra Forbrugerombudsmanden til hurtigere at gribe ind over for eksisterende og nytilkomne annoncehajer. For det er der hårdt brug for:

- Vi har nu i en meget lang årrække kæmpet alene uden nogen myndigheders hjælp. Dommen har bevist, at det er muligt at gøre noget ved disse annoncehajer, hvis man afsætter ressourcer til det, hvilket igen er udtryk for, at myndighederne for længst burde have hjulpet os med at få annoncehajproblemet løst, siger chefjurist i Håndværksrådet, Peter Andersen, der dog også er begejstret for udsigten til at få Forbrugerombudsmanden på banen og hans hjælp til at inddrage ordensmagten, hvor der er behov for det.

- Det burde kunne sætte en hurtig stopper for mange annoncehajers lyst til at fortsætte for længe - håber vi, siger han.