Dumpekarakterer til TV-iværksættere

Iværksætteri. I morgen bliver vinderen af TV2’s storstilede iværksættersatsning ”Vejen Frem” kåret og belønnet med en mio. kr. Men reelt er der, ifølge eksperterne i ErhvervsBladets Vækstpanel, kun en realistisk vinder, da kvaliteten af de deltagende virksomheder igen i år skraber bunden.

De deltagende iværksættere er udelukkende valgt på grund af tv-tække og ikke deres vækstpotentiale.

Så kort er konklusionen fra flere af eksperterne i ErhvervsBladets Vækstpanel, der peger på, at den eneste realistiske vinder af TV2’s iværksætterprogram ”Vejen Frem”, er virksomheden AVX Technology.

Det skyldes at firmaet, der producerer bilcomputere, er det eneste af de fire finalister i tv-serien, der blot har et nogenlunde sammentømret forretningsgrundlag og realistiske muligheder for vækst. Det blev understreget af et karaktergennemsnit på ni ud af ti i ErhvervsBladets Vækstpanel, hvilket var langt højere end de tre konkurrenter.

Intet markedSeriens fire iværksætterfirmaer, der ud over AVX Technology tæller en racerbilproducent, et pastafirma og en virksomhed, der satser på modulhuse, får således kun et snit på 5,6 ud af 10 af eksperterne i ErhvervsBladets Vækstpanel.

Især iværksætterne bag racerbilen RoadRazer får drøje hug af Stelton-direktør Michael Ring, der giver virksomheden den laveste score i Vækstpanelet til dato. - Der er overhovedet intet marked for at sælge bilerne, og jeg kan slet ikke forstå, hvordan den virksomhed kan komme i betragtning til at blive kåret som ”Årets Iværksætter 2007”. Det økonomisk potentiale er jo ikke-eksisterende, siger den tidligere Georg Jensen-direktør og peger på, at virksomheden primært er blevet valgt, fordi den gør sig godt på tv.

Lænket til PastaJette Egelund fra VIPP er ligeledes meget skeptisk overfor en anden af finalisterne, nemlig virksomheden Pastalife, som hun kun mener har et begrænset økonomisk potentiale. - Det er simpelthen for snævert blot at sælge slankepasta, for markedet er meget lille. Og det er uden tvivl grunden til, at firmaet ikke har haft held med at få afsat deres pasta ude i landets butikker, siger hun og efterlyser, at firmaet breder sig ud over andre forretningsområder. Hvilket dog ifølge Jette Egelund godt kan blive lidt af en problem - for hvordan får man solgt andet end proteinrig pasta , når ens navn er synonym med det?

Uinteressant indholdDen lave kvalitet af årets iværksættere krydret med programmets historisk lave seertal, får da også stifteren af CBB Mobil Michael Moesgaard til at stille spørgsmål ved, om seriens koncept overhovedet holder vand.

- Der er grænser for, hvor mange vinkler vi gider se en racerbil fra. Jeg mener man med fordel i stedet brude tage fat i nogle iværksættere, der rent faktisk har fået succes og følge dem, frem for blot at bruge tid på virksomheder, der måske ikke engang eksisterer om et år, siger han.

Det er erhvervs og økonomiminister Bendt Bendtsen, der i morgen aften overrækker vinderen af ”Vejen Frem” en mio. kr. på vegne af Erhvervs & Byggestyrelsen, der har været med til at producere serien i samarbejde med TV2.

Klik på nedenstående links og læs mere om de fire iværksættere og ekspertvurderingerne:

Iværksættere satser på modulhuse Eksperten: Sats på nærområdet

Iværksætter udvikler avanceret bilcomputer Ekspert: Skab jeres eget brand på sigt

Iværksætterpar vil udvikle letvægtsracer Eksperten: Der er intet marked

Iværksættere Iværksættere satser på slankepasta Eksperten: Nyt navn og bedre emballage