DSB-passagerer kan igen købe kaffe og rundstykker i togene

Efter ønske fra mange togpassagerer forsøger DSB sig igen med salg af madvarer og kaffe i selskabets tog.

ARKIVFOTO: Det vil fremover være muligt igen at købe en kop kaffe, et smurt rundstykke eller en pose slik i nogle af DSB's tog. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Det vil fremover være muligt igen at købe en kop kaffe, et smurt rundstykke eller en pose slik i nogle af DSB's tog.

Mandag har DSB nemlig genindført salget i udvalgte tog mellem København og Fredericia.

»Vi har indført det, fordi kunderne har efterspurgt det, og det har de gjort gennem længere tid«, siger Ulrik Harms-Bauer, retailchef i DSB Kort & Godt, der blandt andet står for 7-Eleven-butikkerne på DSB's stationer.

Det bliver på 15 afgange med InterCityLyntog, at passagerer vil kunne møde en salgsmedarbejder.

Der vil dog ikke være tale om den velkendte salgsvogn, der blev udfaset i 2014.

I stedet vil det være butiksmedarbejdere fra 7-Eleven, som iføres en rygsæk med kaffe samt en holder foran med forskellige snacks, sandwiches med mere.

Sortimentet vil variere, alt efter om det er morgen, eftermiddag eller aften - og det kan også variere fra dag til dag, siger Ulrik Harms-Bauer.

»Det bliver ikke voldsomt stort, der bliver cirka ti varenumre maksimalt, mere bliver det ikke. Så det bliver lige, så man kan få stillet den lille sult og kaffetørst.«

Tidligere kunne passagerer vælge mellem cirka 100 forskellige varer, siger han.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) glæder sig over, at DSB har lyttet til passagererne.

»Det er noget, jeg har udfordret DSB lidt på, da jeg tiltrådte som minister. Kan vi ikke tænke lidt ud af boksen?«

»Jeg er rigtig glad for at tage toget. Men det at kunne sætte sig i et tog med en kop kaffe, det er også bare det, der gør rejseoplevelsen lidt bedre«, siger Benny Engelbrecht.

Salgsvognen blev oprindeligt udfaset fra alle DSB-tog, da det viste sig at være en stor underskudsforretning.

Allerede året inden - i 2013 - kunne DR fortælle, at DSB i næsten ti år havde haft et årligt underskud på mellem 86 og 115 millioner kroner på grund af salgsvognene.

Det var især lønniveauet for togpersonalet, som lå på 475.000 kroner om året, der var årsag til underskuddet.

Beslutningen om at fjerne salget helt skete dog til mange passagerers store ærgrelse, og derfor indførte DSB et begrænset salg af vand, marcipanbrød og chips i 2017.

Alligevel mener både DSB og transportministeren, at det var den rigtige beslutning dengang, siger de.

Ulrik Harms-Baur tilføjer, at man desuden i denne omgang har ansat salgsmedarbejderne på samme vilkår som i resten af 7-Eleven-butikkerne. Det vil gøre en forskel i forhold til at "få økonomien til at hænge sammen", siger han.

/ritzau/