DSB får konkurrence fra fjernbusser

Trafikminister Flemming Hansen (K) vil lade fjernbusser køre frit mellem de større byer i Danmark.

Læs mere
Fold sammen
Til marts fremlægger regeringen et lovforslag, som giver busselskaber ret til at køre på kryds og tværs i landet, og dermed får DSB konkurrence.

- Vi vil gøre det frit at køre fjernbus fra det ene sted til det andet i Danmark, siger Flemming Hansen.

Ruterne skal gå over mindst to amtsgrænser, så den lokale bustrafik ikke forringes. Men ellers er vejen åben for et ubegrænset antal busruter. Trafikministeren forventer mange nye ruter og forudser, at især studerende og ældre vil tage bussen fremfor tog.

Erfaringerne fra Sverige og Norge er gode, påpeger ministeren.

Flemming Hansen vil ikke blande sig i, hvor busserne går fra og til, men Færdselsstyrelsen skal godkende selskaberne, så det bliver ordentlige busser og veluddannede chauffører. Hidtil har markedet været underudviklet. Den tidligere regering åbnede forsigtigt for fem busruter over Storebæltsbroen. Men grundlæggende var de socialdemokratiske trafikministre bange for, at fjernbusser ville undergrave DSB's økonomi. Den frygt deler Flemming Hansen ikke.

- Det vil ikke være nogen trussel. DSB har kæmpesucces med deres intercitytog og rejseaktiviteter, siger han.

Lovudkastet sendes i høring om to uger. Men ministeren har allerede haft møde med busvognmændenes organisation. De var positive, men frygter, at op til 20 busselskaber vil søge samme rute. Flemming Hansens vil lytte til kommuner, amter, busser og passagerorganisationers indvendinger, men udgangspunktet er, at der ikke skal være statslige begrænsninger.

- Det er ikke regeringen, der skal bestemme, hvem der skal køre. Vi giver det frit, siger Flemming Hansen.

Trafikministeren forudser de største forhindringer i København, hvor der ikke er nogen busterminal i nærheden af S-togsnettet og den kommende metro. Derfor vil regeringen indlede forhandlinger med Københavns Kommune, så der kan blive etableret et eller flere steder, hvor de nye fjernbusser kan holde.

- I København er det ikke så indlysende, hvor man skal sætte folk af, siger Flemming Hansen.

Trafikministeren var torsdag i samråd i Folketingets trafikudvalg, hvor han redegjorde for de kendte statslige planer for trafikinvesteringer.

/ritzau/