Drejebog for turistattraktioner

Underholdningsparkerne Legoland og BonBonland dyster her om at vise, hvor gode websites de har udviklet. To ting står klart: Andre turist-websites skal følge godt med. Og www.legoland.dk er på sin vis ikke så klodset som man kunne tro.

Læs mere
Fold sammen
Planlægger man en tur til enten Billund eller Holme-Olstrup for at underholde børnene, er der rigtig god hjælp at hente på de to parkers websites. Man kan simpelthen nemt få gode svar på alle de vigtigste spørgsmål om parkernes aktiviteter, priser, transportforhold, åbningstider og sågar overnatningsmuligheder. Sammen med faarupsommerland.dk, der var i Styrkeprøven for et år siden, viser legoland.dk og bonbonland.dk således vejen for mange andre turistattraktioner der skal gøre sig attraktive for potentielle besøgende. Gør de tre websites det på samme måde? Nej, slet ikke. Ser man på de tre websites er de meget forskellige i udtryk og struktur, men to ting har de fælles: 1. De informationer som brugerne har behov for, findes på websitet og 2. Brugerne kan finde frem til disse informationer. Det lyder enkelt, men det er det ikke nødvendigvis.

Birgit Gjøl Nielsen, Direct Marketing Manager i Legoland: »Når familier planlægger et besøg i parken, går mange af dem først ind på vores hjemmeside. Vi har cirka 1,4 millioner brugere om året. Vi bestræber os på hele tiden at være opmærksomme på, hvordan de oplever hjemmesiden, laver derfor løbende undersøgelser af, hvordan brugerne vurderer siden og så vi kan gøre den så brugervenlig som muligt«.

Marianne Larsen, BonBon-Land: »Formålet med bonbonland.dk er at dække gæsternes informationsbehov og sikre en effektiv planlægning før besøg i parken. Målgruppen på siden er voksne, der skal planlægge en tur. I 2003 havde vi lige knapt 300.000 besøgende på websitet i åbningsperioden«.

Legoland vinder

To flotte resultater; af de seks opgaver er det kun på spørgsmålet om der er et overdækket madkurvsområde, at begge sites falder lidt igennem.

De samme seks opgaver fik faarupsommerland.dk og sommerpark.dk for et år siden, og legoland.dk og bonbonland.dk lander efter Fårup på hhv. 2. og 3. pladsen i dén konkurrence. Begge får et resultat over karakteren »godt«. Legoland.dk i top-10.

Brugerne om legoland.dk: »Smukt og stramt designet - overskuelig« og »god side, informationerne var let at finde. Brugte ikke lang tid.« Birgit Gjøl Nielsen: »Mange bruger hjemmesiden når de planlægger et besøg i parken. Vi er meget stolte over og glade for, at Styrkeprøvens panel har placeret os i top-10 ud af de over 100 testede websider. Vi glæder os særligt over, at vi scorer højt på åbningstider, priser og overnatningsmuligheder, idet det er emner, som vi prioriterer højt, da vi ved, at de er meget væsentlige for vores besøgende«.

Om bonbonland.dk: »Er ikke så glad for startsiden; det ville have været rart, hvis den var forklaret« og »nem at bruge«. Marianne Larsen: »Vi er meget tilfredse med resultatet af testet, men vil som altid forbedre os for at opnå endnu bedre brugervenlighed, bl.a. ved at betragte de besøgenes måde at anvende vores side på«.