DR Radio opnår bedste resultat i 10 år

Over 70 pct. af danskernes radiolytning sker på en af DRs radiokanaler. Lytterandelen har ikke været større siden 1996.

DRs radiokanaler der danskernes allermest foretrukne medie. Mere end 2 timer hver dag bruger vi danskere på en af DRs radiokanaler, der dermed har opnået det højeste antal lyttere i 10 år, viser nye lyttertal fra Gallup.

"Det er et af DRs helt centrale strategiske mål, at DR skal have et bredt udbud af programmer og tjenester, og at vi skal tilstræbe, at alle i Danmark bruger DRs tilbud. Derfor er det også glædeligt, at stadig flere finder radioprogrammer fra DR, de gerne vil høre," siger DRs mediedirektør Lars Grarup i en pressemeddelelse.

Lyttertallene kommer lige før, TV 2 Radio går i luften 1. februar, hvilket har fået DR til at nedsætte en "task force", der aktivt skal styrke DR i forhold til blandt TV 2 Radio. Derfor kommer de positive lyttertal på et godt tidspunkt for DR:

"Med de seneste lyttertal må man sige, at DR står godt rustet til konkurrencen fra TV 2 Radio, og vi ser frem til modspillet," Lars Grarup, der peger på, at det handler om DR Radios FM-, net- og DAB-kanaler.

DRs succes gælder ikke kun de store kanaler, P3 og P4. Også DRs musik- og kulturradio P2 har fremgang, mens P1 er gået en lille smule tilbage i forhold til julemåneden sidste år.

P3 mod TV 2 radio

P3, som i særlig grad må imødese konkurrence fra TV 2 Radio, havde i december 25,3 pct. af lytterne i den danske befolkning.

TV 2 Radios administrerende direktør, Jens Rohde, har ved flere lejligheder afvist at oplyse, hvor mange lyttere, han forventer men henviser i stedet til, at kanalen skal have 15 pct. af den samlede lytning i målgruppen 21 - 50 år inden udgangen af 2007.

"TV 2 Radio vil helt sikkert give lytterne noget, de endnu ikke har oplevet, og som vi også kan lære af - uden at kopiere! Konkurrencen kommer til at handle om, hvem af os der forstår at levere noget unikt. Ikke blot på FM, men også på radiomediets mange nye platforme som for eksempel DAB, netradio, mobiltelefoner og podcasting," siger DRs radiodirektør Leif Lønsmann.