Don Ø klar med turistmekka uden sidestykke

Når Parken Sport & Entertainment åbner familieferie-mekkaet Lalandia Billund 24. april, forventer de en helt ny æra i Billunds turisthistorie.

Stjernehimlen fandt Don Ø i Las Vegas, det orientalske tempel er hentet hjem fra Thailand, og restauranten Pampas Grill kunne lige så godt have ligget i Portugal eller Brasilien.

De eksotiske linjer har fået fuld pensel i Lalandias nye store ferie- og aktivitetscenter, som åbner 24. april, men som i går bød ind til et smugkig midt i byggearbejdet.

Feriehus nummer 500 ud af 761 er netop blevet færdigbygget, og også opførelsen af det 10.000 kvadratmeter store badeland Aquadome, der bliver Skandinaviens største, er godt undervejs.

Målet er, at feriecentret vil åbne for et helt nyt kapitel i Billunds turisthistorie, for med over 5.000 senge i de kommende 761 huse skulle Billunds årlige antal overnatninger gerne vokse kraftigt fra de i dag cirka 400.000.

- Vi regner med at være fuldt booket hver weekend, og siden vores TV-kampagne gik i luften i tirsdags, har vi oplevet 1.300 bookinger på det første døgn. I vores andet center i Rødby har vi normalt 7-800 bookinger på en travl dag, siger en tilfreds administrerende direktør for begge de to Lalandia-centre, Jan Harrit.

Læs også

Måske ikke 14 dage

Det er Parken Sport & Entertainmant A/S, der ejer Lalandia-centrene, og bestyrelsesformand Flemming Østergaard, der tidligere har kaldt Lalandia-byggeriet i Billund for »sin bedste investering i årevis«, er selv i en krisetid fuld overbevist om feriecentrets guldrandede fremtid:

- Vi er stolte af processen. Priserne, er holdt, budgetterne er holdt, det hele er holdt. Selvfølgelig er det krisetider, og måske dropper familien de lange ferier på 14 dage, men vi skal nok få fyldt op. Det bliver en succes, det er der ingen tvivl om, slog formanden fast.

I Lalandia-centret i Rødby, der har 745 feriehuse, er 70 procent af gæsterne danskere, Sverige står for 20 procent, Norge for 5 procent, mens Tyskland og andre europæiske lande leverer den sidste lille procentdel.

Dén fordeling skal gerne ændre sig for Billund-centret, der med lufthavnen i baghaven satser stort på udlandet.

Orlando-inspireretDirektør for salg og marketing i Lalandia, Niels Feerup, afslører, at amerikanske Orlando med dens familieferie-kompleks af Walt Disney Park, SeaWorld Center, outlet-mall og Universal Studio har været et forbillede i markedsføringsstrategien.

- Nu er Orlando jo noget større, men det er samme tankegang, vi arbejder med. Orlando er kendt for Disney. På samme måde vil vi spille sammen med Legoland. I udlandet vil vi blive markedsført under navnet Legoland Billund Resort, forklarer Niels Feerup.

Flyselskabet Ryan Air er en anden samarbejdspartner, som allerede har gjort det muligt at booke ferie i Lalandia Billund på deres hjemmeside. Samme tiltag skulle gerne være på vej hos en italiensk flyrute.

Niels Feerup håber desuden, at Billund fortsat vil udbygge sin vifte af turistmagneter og nævner blandt andet de planer, der tidligere er blevet luftet om at udvide Lalandia Billund med et kunstigt skiområde. Planerne er dog endnu ikke med på noget budget.

Direktør Jan Harrit kunne også forestille sig, at det fremtidige outlet-center, der er planlagt i Billund, kunne gøre byen endnu mere attraktiv, mens endnu en drøm kunne være endnu en forlystelsespark.

UnderholdningI første omgang har gæsterne dog nok til flere dages underholdning alene i det nye Lalandia.

Foruden det enorme vandland, hvor der er alt fra en 21 meter høj rutchebane til en tornado, et bølgebassin og et væld af legeredskaber, kan gæsterne på det 20.000 kvadratmeter store, overdækkede område finde minigolf-anlæg, bowlingcenter, butikker, supermarked og en sportshal med plads til 600 tilskuere, hvor håndboldlandsholdet måske vil vælge at tage på træningsophold, ligesom de i dag gør det i Lalandia i Rødby.