Dødsuheld skal skærpe krav til teknisk kontrol

Syn ikke nok. DTL opfordrer til at få forbedret bestemmelserne i forbindelse med syn af lastbiler, trailere og påhængsvogne.

Det afrevne tag fra den grisetransport, der mandag var årsag til to kvinders død på Vejle Fjord broen, var trods periodisk syn i december 2006 i dårlig stand, og vognmændenes organisation DTL vil nu have indført nye kontrolbestemmelser.

- Vi har allerede været i kontakt med de af vores medlemmer, der kører med grisetransporter, og har opfordret dem til straks at kontrollere deres lastbiler, trailere og påhængsvogne, siger konsulent Karsten Gade, Dansk Transport og Logistik.

Grisetransporttrailere har i modsætning til normale trailere tagkonstruktioner, der kan hæves og sænkes alt efter, om man kører med grise i to eller tre dæk.

Dårlig vedligeholdelseIndstillingen kan foregå både hydraulisk og mekanisk. Ulykkesbilen var ifølge Sydøstjyllands politi i Vejle betjent hydraulisk.

- Flere af tagets stivere var rustet over, så kraftig vind over Vejle Fjord fik tagkonstruktionen til at bryde sammen. Der er helt klart tale om dårlig vedligeholdelse, siger vicepoliti-inspektør Peter Thaysen, Vejle.

Han opfordrer vognmænd til at være opmærksomme på fejl og mangler i forbindelse ved både syn og service af kørende materiel.

Vognmand sigtet- På baggrund af de foreløbige undersøgelser har vi sigtet vognmanden, der også kørte bilen, for uagtsomt manddrab, siger Peter Thaysen.

Traileren, der var registreret første gang i 2003, er netop nu til tekniske undersøgelser hos Sydøstjyllands politis bilinspektører, som ventes klar med en rapport inden for nogle dage.

DTL vil tage kontakt til myndighederne for at få ændret synsreglerne for de tunge køretøjer, så lignende tragiske uheld i fremtiden kan undgås.

Det er både tragisk og beklageligt, at ulykken er sket, siger Karsten Gade, som ikke kender fortilfælde herhjemme.

Traileren har været til syn inden for det seneste år, men Færdselsstyrelsen har påpeget, at man ikke kan gøre noget.

- En bolt ser man oftest først er tæret i det øjeblik, den er rustet igennem, og det var flere af grisetransportens bolte, siger Peter Thaysen.

Men hos DTL mener man, at det netop er ved syn eller lignende kontroller, at tæringer i tagkonstruktioner og lignende skal opdages.

- Ved syn bør man se på hele konstruktionen af traileren og ikke kun på bremserne, som der primært fokuseres på i dag, siger Karsten Gade.