Discount-telefoni stormer frem blandt små firmaer

De internet-baserede mobilselskab som Telmore og CBB Mobil har på kort tid tiltrukket en betydelig del af de helt små

danske virksomheder, viser nye tal. Teleanalytiker forventer, at discount-selskaberne vil få gennembrud blandt virksomhederne

i år.



- Mange selvstændige erhvervsdrivende har lært os at kende via deres børn, der har brugt os. Vi

har ikke haft skræddersyede tilbud til erhvervslivet, men har tiltrukket dem med enkelhed og billige priser, siger adm. direktør Allan

Christiansen fra Telmore.



Mobilselskabet har i dag cirka 450.000 kunder, der betjener sig selv via internet. Heraf skønner

selskabet, at 15.000 til 20.000 er erhvervskunder og langt størsteparten af disse er enmandsvirksomheder.

Internet

vinder frem

En undersøgelse som Telmore har fået udført hos en uafhængig analysevirksomhed i januar i år

viser, at mellem fem og seks pct. af samtlige 280.000 danske virksomheder med højst en medarbejder har skiftet til et internetbaseret

mobilselskab i 2003. Det svarer til mellem 17.000 og 18.000 virksomheder.



Heraf har mere end halvdelen valgt at blive Telmore

kunder.



- Private har skubbet det internet-baserede marked i gang, og det er virksomhederne nu begyndt at tage ved lære

af, siger Telmore-direktøren.



Han forudser, at mindst det dobbelte antal enmandsvirksomheder vil skifte til et internetbaseret

mobilselskab i 2004.



De største konkurrenter til Telmore på det helt lave erhvervsmarked er ejerne TDC (Mixit:red)

og CBB Mobil, der begge skønnes til at have en markedsandel på 15 pct. Men også Tele2 er ved at trænge ind

på markedet.



Teddy Søgaard Pedersen fra CBB Mobil fortæller, at selskabet i dag har mellem 10.000 og 12.000

erhvervskunder.



- Vi får i dag 35 til 50 nye erhvervskunder om dagen, og planlægger en intensivering af markedsføringen,

så vi når 20.000 nye erhvervskunder i år, siger han.



Han fortæller, at selskabets primær målgruppe

blandt erhverv er mindre og mellemstore virksomheder med mere end en ansat. Teleanalytiker John Strand mener, at den store flugt af

erhvervskunder fra de traditionelle teleoperatører til discountselskaber for alvor vil tage fat i år.



- Sidste år

gik det op for de private kunder, at de kan spare en masse penge hos de internet-baserede mobilselskaber. I år kommer turen

til dansk erhvervsliv. Det er ikke kun de helt små virksomheder, men også de mellemstore som vil flytte, siger han og

fortsætter:



- Discountselskaberne er billigere for selv større virksomheder, der får væsentlige rabatter

hos de traditionelle operatører.



Han nævner, at det eksempelvis er lykkedes CBB Mobil at vinde dele af flyselskabet

SAS som kunde.

Går i offensivenTelmore har ikke tidligere markedsført sig offensivt over for dansk erhvervsliv,

men selskabet planlægger flere tiltag.



Selskabet har tidligere lanceret et erhvervsprodukt kaldet Telmore Pro, men det

blev hurtigt taget af bordet.



- Vi vil fortsat tilbyde erhvervsliv og private de samme vilkår, siger Allan Christiansen.



Han

fortæller, at selskabet primære målgruppe blandt erhverv er virksomheder med op til fire og seks ansatte.



-

Den største barriere på erhvervsmarkedet er, når virksomhederne er afhængige af, at man kan stille om mellem

mobil og fastnet.