DHS: Fogh satser for ensidigt

Regeringen satser for ensidigt på at bruge forskningsmilliarderne på højteknologisk produktion. De færdige produkter risikerer derved at blive solgt og markedsført gennem udenlandske partnere i stedet for via danske, mener Dansk Handel og Service.

Læs mere
Fold sammen
Ikke alle klapper i hænderne over statsminister Anders Fogh Rasmussens topmøde på Marienborg onsdag aften om dansk erhvervs- og forskningssamarbejde.

»Vi har stor respekt for, at man prioriterer udvalgte industrier og satser på bioteknologi, nanoteknologi og IT, men det gøres for ensidigt. Man satser kun på fremstillingssiden. Hvis vi skal være verdensmestre i biotek, er det ikke nok at producere. Produkterne skal sælges og markedsføres, ellers bruger man alle midlerne på fremstilling og søger så til udenlandske partnere, så vi på den måde sælger vor guldgrube,« siger Niels Hovmand, chefkonsulent i Dansk Handel & Service.

Opfordring til dialog
Han opfordrer regeringen til at indgå i en dialog, »så vi får noget for pengene«, nemlig de 16 milliarder, der er sat af over de næste otte år via den nye Nordsøfond.

»Vi frygter, at der udvikles nogle knalddygtige produkter, men at kommercialiseringen sker via udenlandske partnere. I udlandet har man lige så mange marketingsfolk ansat på udviklingscentre, som der er forskere. I Danmark er der primært forskere, som burde sidde side om side med cand. merc.er. Vi skal fortsætte den gode dialog men udvide den til videnservicen - altså områder som salg, markedsføring, ledelse og organisationsudvikling. Disse områder anerkendes slet ikke som forskningsområder i dag. Gør vi ikke det, vil vi halte bagefter,« siger Niels Hovmand.

Han fremhæver, at Danmark vil fortsætte med at halte bagefter de førende OECD-lande, hvis vi ikke forsker yderligere i service. Rundt omkring satses der nemlig i disse måneder intensivt på videnintensive serviceerhverv, fordi det kan påvises, at de giver et løft til fornyelse og økonomien.

»Vi skal forske i hele værdikæden, fra højteknologi over salg og markedsføring til ledelse og rådgivning, så vi bliver bedre til at sælge og markedsføre danske serviceydelser i det nye Europa,« siger Niels Hovmand.