Detailsalget i USA skuffer

Det amerikanske forbrugere er svære at få ud af starthullerne, når det drejer sig om at løbe forbruget i gang.

Læs mere
Fold sammen

Detailsalget i USA steg med 0,9 pct. i marts på månedsbasis, og det var en streg i regningen for økonomerne, der ifølge Bloomberg News ventede en stigning måned til måned på 1,1 pct.

Tallet for februar er i samme omgang blevet revideret fra et fald på 0,6 pct. til et fald på 0,5 pct.


- Detailsalget var skuffende for fjerde gang i træk i marts. Detailsalget steg lidt mindre end ventet, men salget i februar så dog overordnet lidt bedre ud. Den del, der indgår direkte i BNP (bruttonationalproduktet), skuffede noget mere end det overordnede tal, og det stiller spørgsmålstegn ved, om forbrugerne vil løfte væksten. Det kommer givetvis til at ramme forventningerne til væksten i første kvartal, skriver Jyske Banks seniorøkonom Kim Fæster i en kommentar til tallene.


Tager man bil- og benzinsalget ud, var væksten i detailsalget på 0,5 pct. i marts, og også det var dårligere end ventet. Økonomerne havde sat næsen op efter en fremgang på 0,6 pct.

Kim Fæster påpeger, at den del af detailsalget, der indgår i BNP, skuffede noget mere:

- Det steg 0,3 pct. mod ventet 0,5 pct., og salget i februar blev nedrevideret fra uændret til minus 0,2 pct. Det tyder på, at væksten i første kvartal kommer til at skuffe i forhold til forventningerne, skriver seniorøkonomen.


/ritzau/FINANS

/ritzau/FINANS