»Det er jo utroværdigt«

Pumpede tal giver ikke flere offentlige penge, men ridser i imaget, mener Bella Center-direktør efter modeugekritik: »Et eller andet sted, så har vi alle et ansvar.«

Foto: Nikolai Linares. Det holder på ingen måde, at både ministre, borgmestre og Wonderful Copenhagen begynder at nævne tal om modeugen, som ikke er rigtige, siger direktøren for Bella Sky og Bella Center, der er en rutineret mand udi modeugeafvikling.
Læs mere
Fold sammen
Kritikken bør mane til eftertanke, lyder det fra hoteldirektør Arne Bang Mikkelsen, efter at Berlingske Business har berettet om alvorlige fejl og tvivlsomme skøn i modeugens besøgstal.

- Branchen har brug for, at vi nu får talt ordentligt sammen om, hvordan vi kommunikerer tal ud, siger Arne Bang Mikkelsen, der er direktør for Hotel Bella Sky og Bella Center, som har den største messe under modeugen, kaldet CIFF.

Arne Bang Mikkelsen har været med til at afholde modemesse i 38 år, og han er dermed en af modeugens mest rutinerede kræfter. Han mener, at modeugen mister troværdighed, hvis der ikke tages affære på baggrund af den rejste kritik.- Det holder på ingen måde, at både ministre, borgmestre og Wonderful Copenhagen begynder at nævne tal om modeugen, som ikke er rigtige, og et eller andet sted, så har vi alle et ansvar for, at tingene er i orden, siger han.


- Branchen må tage en snak om, hvorfor man har meldt de her høje og urealistiske tal ud. Det er jo utroværdigt, og jeg mener, at det er en fejl, hvis man tror, at man kan få flere penge fra det offentlige ved at vise, at man har nogle flotte tal, siger Arne Bang Mikkelsen.

- Vi har som branche et ansvar for at kommunikere nogle ordentlige tal ud, som man kan stole på, og derfor har vi som de første besluttet at offentligøre tre tal på mandag. Vi vil både fortælle, hvor mange unikke besøgende, vi har haft, hvor mange genbesøg vi har haft, og hvor mange internationale besøgende, vi har haft, siger Arne Bang Mikkelsen.

Han har tidligere i dag lagt afstand til et estimat fra Wonderful Copenhagen om, hvor mange hotelovernatninger modeugen giver til København. Han siger nu også, at Berlingske Business skøn på, at der ikke har været 60.000 men nærmere 30.000-40.000 unikke besøgende under modeugen er ganske præcist.

- Jeg vil tro, at der er et par og 30.000. Men måske det er bedre at sige 30.000 til 40.000 for at være på den sikre side, siger messe- og hoteldirektøren.

DEBAT: Hvordan kan modeugens ansvarlige tage bedst hånd om sagen med de fejlagtige besøgstal? Del din mening herunder eller på facebook.com/berlingske