Det blå Grækenland frygter skattefar

Grækenlands søindustri har formået at holde sig oven vande gennem de seneste seks års økonomiske turbulens. Og shipping-branchen, som udgør 7,5 pct. af landets samlede BNP, kan som følge af sin relativt store succes være mål for skattestigninger i de kommende reformplaner, som den græske regering skal føre ud i livet.

Foto: YANNIS BEHRAKIS

Det skriver Financial Times.

Under pres fra internationale investorer skal premierminister Alexis Tsipras øge statens toplinje, og i en reformplan, der blev indgivet i Bruxelles i sidste uge, foreslog den græske regering en "stigning i skibes vægtafgift og udfasning af særlige skattefordele til shipping-industrien".

Det sker i kølvandet på en direkte opfordring fra Jean-Claude Juncker, formand for Europa-Kommissionen, der i sidste uge pointerede de uretfærdige skatteaftaler med landets skibsejere.

Regeringen har allerede varslet, at momssatsen for mad- og drikkevarer skal stige fra 13 pct. til 23 pct., og nu skal der således også findes en løsning for søindustrien uden at skubbe nogle af de omkring 200.000 relativt velbetalte søjob ud af landet.

George Xiradakis, der er direktør for XRTC Business Consultants og specialiserer sig i skibsfinansiering, forholder sig uforstående over for, at regeringen vil søsætte nye skatter i branchen.

- Når skibsejere mødes nu, spørger de: Hvor flytter du til? Vi siger ikke nej til skat, men shipping skal beskattes varsomt. Hvis vægtafgiften når vilde niveauer, vil man tvinge virksomheder ud af landet, siger Xiradakis til Financial Times.