Design og turisme overhaler traditionelle eksportvarer

Danmark eksporterer i stigende grad serviceydelser som design og turisme. De abstrakte varer er ved at overhale traditionelle eksportvarer som bacon og vindmøller. Samtidig skaber de flere job.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. Et billede til familealbummet ved Den Lille Havfrue på Langelinie.
Læs mere
Fold sammen

Lastbiler proppet med bacon eller en kæmpevindmølle er formentlig det, de fleste danskere forbinder med eksport af danske varer. Men faktisk bliver de håndgribelige eksportvarer overhalet af eksporten af de noget mere uhåndgribelige eksportvarer som design og turisme, skriver Politiken.

Serviceydelsers omfatter for eksempel turisters besøg i Danmark eller køb af dansk design, og faktisk skaber den del af den danske eksport flere jobs end eksporten af industri- og landbrugsvarer gør.

»Vi snakker hele tiden om, hvad Danmark skal leve af i fremtiden. I den diskussion er det vigtigt at se på, hvordan virkeligheden er, og der viser de her tal jo med al tydelighed, at en stor del af Danmarks fremtid ligger i eksporten af serviceydelser,« siger Jens Klarskov, der er administrerende direktør i Dansk Erhverv, som har lavet opgørelsen over danske eksportvarer. Han mener, at der bør være mere fokus på servicesektoren, når man taler om eksport.

Det er regeringen enig i.

Man har en tendens til at fokusere på det, vi i Danmark har tradition for at eksportere, lyder det fra Lone Loklindt (R), der er handels-og udviklingsordfører for De Radikale. Hun mener ligeledes, at der bør gøres mere for servicefagene.