Den Store Spejderfører

Jens Henneberg trækker på sine 35 år i FDF, når han til daglig står i spidsen for Bonnier Publications. Han mener, foreningsarbejde har sparet ham for dyre lederuddannelser.

Den Store Spejderfører - 1
Jens Henneberg, 45, er udlært på Midtjyllands Avis. Kom til Illustreret Videnskab i 1985, hvor han året efter blev redaktionschef. Fra 1995 viceadm. direktør og publicistisk chef for Bonnier Publications. Privat bor han med sin kone og tre børn i Ringsted. Medlem af FDF siden 1968 ind i FDF i Silkeborg, i dag medlem af hovedbestyrelsen. Fold sammen
Læs mere
Det lyder umiddelbart ikke voldsomt flatterende, når man som øverste chef bliver omtalt som Den Store Spejderfører. Han er da også selv den første til at lave sjov med titlen og anerkende det underholdende i at have været såkaldt væbnerleder i FDF.

Men for Jens Henneberg, 45, har de seneste 35 års uafbrudt virke i Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund med alt fra friluftsliv og fjeldture til ungdomsorkestre og aftenbøn, været et absolut plus, som han mener har gjort ham bedre til at udføre jobbet som ansvarshavende udgiver og viceadm. direktør i Bonnier Publications.

I hvert fald har han fået en enorm menneskelig ballast, et stærkt kristent værdiggrundlag og en særlig evne til at få folk til at arbejde sammen. Som når en lejr med 100 frivillige skal op og stå på en dag.

»Det er noget, man ikke lærer på journalisthøjskolen. Og det er utroligt undervurderet i dag. Men de her dyre projektlederuddannelser, man prøver at få folk til at købe, dem kan man altså få ganske gratis ved at være aktiv i frivillige foreninger,« siger Jens Henneberg.

Og spørger man blandt de ansatte i Bonnier på Strandboulevarden i København, hvor blade som Gør Det Selv, iForm og Komputer for Alle bliver produceret, så er der også en udbredt opfattelse af, at Jens Henneberg er en fællesskabets mand med ikke mindst en god evne til at lytte.

»Man skal hele tiden få folk med sig. Og det er godt at være sig det bevidst som virksomhedsleder. Til mine dårlige sider hører nok, at jeg kan tendere til at være ustruktureret.«

De seneste otte år som øverste publicistisk chef i Bonnier, hvor han forinden var chefredaktør på flere magasiner, har dog først og fremmest handlet om at have fokus på bundlinien og generere et så stort overskud som muligt til den svensk-ejede familiekoncern, der netop i dag fejrer sit 200 års jubilæum i København.

»At have fokus på bundlinen er noget, vi er blevet oplært til i Bonnier. Men det er sundt, for det gør, at man gør sig mere umage med produktionsform, indhold og servering. Alt skal lykkes.«

Med stor tilfredshed kunne han da også i den forløbne uge fremlægge et rekordresultat for hele magasinforlaget. For tredje år i træk.

»Jeg er blevet et rigtigt Bonnier-menneske. Det tror jeg skyldes, at jeg trives med de her medier, chefredaktørerne og har gode kontakter til andre ledere i koncernen. Og så giver det en dimension at være i en famileejet virksomhed,« siger han.

Den livslange interesse for friluftsliv har han iøvrigt taget med sig over i Bonnier, hvor en gruppe af andre chefer og kollegaer med mellemrum udfordrer hinanden i ekstremsport og senest har gennemført verdens længste langrendsløb - Vasaloppet - på 90 km. Godt nok ikke i en tid, han er synderlig stolt af - 10 timer og 54 min. - men for Jens Henneberg handler det om at dyrke så meget motion som overhovedet muligt som et middel til at mindske stress i hverdagen.

Men ellers er Jens Henneberg en mand med begge fødder solidt plantet på jorden og en opvækst i det midtjyske. Det er vigtigt for ham at have en god fornemmelse for, hvad de mange læsere af Bonniers blade går op i, og han ser det derfor som en fordel, at han i dag bor i Ringsted og derfra må pendle til København eller de øvrige nordiske hovedstæder, hvor Bonnier har sine afdelinger.

»Det er sundt at blive mindet om, at ikke alle danskere er så café-smarte.«

Jens Henneberg har dog en enkelt gang taget grueligt fejl som ansvarlig for Bonniers specialmagasiner. Det var da han i 1999 sendte det amerikanske sundhedsmagasin Men's Health på markedet og fejlvurderede målgruppens størrelse. På nogle få år blev oplaget halveret og i 2001 måtte Bonnier lukke bladet.

»Vi gør alt, hvad vi kan, for stadig at vokse. Det er den ånd, der skal drive virksomheden. Men jeg lærte af Men's Health, at vi skal være mere omhyggelige og at indhold og stil skal passe bedre til vores målgrupper.«