Den russiske duma forbyder øl i store plastikflasker

Fra januar næste år kan russerne ikke købe øl på plastikflasker over halvanden liter. Og det vil alt andet lige ramme Carlsberg.

Foto: VASILY MAXIMOV

Det er den russiske duma, der har vedtaget, at de store PET-flasker ikke længere må sælges.

Det skriver flere medier.

Og det vil alt andet lige ramme Carlsberg, der i forvejen er udfordret på det russiske marked, siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker i Sydbank, til Ritzau Finans.

- Russerne bruger øl på en anden måde, end vi er vant til. I stedet for vand eller sodavand har de en stor flaske øl i køleskabet. Og når de store PET-flasker bliver forbudt, så vil det ramme bryggerierne i Rusland på volumen, siger Morten Imsgard.

- Men det er noget, vi har ventet på længe. Den her problemstilling har vi kendt i flere år - og bryggerierne har haft tid til at overveje, hvad man kan gøre, når et forbud mod de store flasker træder i kraft, påpeger analytikeren.

PET-FORBUD PÅ VEJ I FLERE ÅR

Da Carlsbergs regnskab for første kvartal blev offentliggjort i maj, sagde bryggeriets koncernchef, Cees 't Hart, til Ritzau Finans, at især PET-problematikken bidrog til usikkerheder på det russiske marked.

- I Rusland har vi fortsat problemer med PET-lovgivningen, der endnu ikke efter 5-6 år er afklaret, lød det fra topchefen.

Omkring 42 pct. af øl i Rusland bliver solgt i PET-flasker - og omkring 20 pct. af dette salg rammes nu af forbuddet, skriver nyhedsbureauet Reuters på baggrund af tal fra den russiske bryggerisammenslutning.

 

Baggrunden for forbuddet er et hensyn til folkesundheden, da alkoholmisbrug er skyld i omkring en halv mio. dødsfald om året i Rusland, skriver Reuters.

- Det er klart, at et forbud bliver lidt forstyrrende på den korte bane. Det er discountmærkerne, der bliver ramt, hvor der skal meget volumen til for at øge indtjeningen. Carlsberg er nødt til at have nogle store volumener - så det her er endnu en russisk udfordring, siger Morten Imsgard.

- Nu bliver 2017 et år, hvor man også skal slås med de russiske forbrugere for at vænne dem til at købe øl på en anden måde end i dag, siger Sydbanks senioranalytiker.