Den norske fiskeindustri jubler

Norsk fiskeindustri jubler over høje priser. Berlingske har besøgt den lille virksomhed Tobø Fisk på Norges top, der afsætter luksus torskefileter til høje priser til den franske supermarkedskæde Carrefour.

Lakseopdræt ved Slettnes i Nordnorge ved Hammerfest. Foto: Cermaq Fold sammen
Læs mere

Skipper Bjarni Harðarsons fiskebåd ligger ved kajen i havnebyen Havøysund på den lille ø Havøya. Jeg er sammen med en gruppe journalister og filmfolk fra bl.a. Tyskland, Canada, Holland og USA kommet til virksomheden Tobø Fisk i den vestlige del af Finnmarken i det nordligste Norge. Havøysund ligger næsten på højde med Nordkap – 40 km mod øst.

På fiskerikajen i den lille polarby med 1.000 indbyggere står en af byens rigeste mænd, Tor Bjerne Stabell. Han er daglig leder og ejer af halvparten af den succesrige virksomhed Tobø Fisk, der beskæftiger omkring 25 fastansatte og 60 sæsonarbejdere.

»Olieprisens voldsomme nedtur og den svækkede kronekurs er jo ikke gunstigt for olieindustrien og nationen. Vi ønsker ikke at profitere på, at andre taber penge, men valutasituationen har været gunstig for os,« siger Tor Bjerne Stabell.

Hans fabrik oplever gode tider på eksport af især luksus ferske fileter af bl.a. torsk og kuller. Største kunde er den franske supermarkedskæde Carrefour, der betaler Tor Bjerne Stabell toppriser.

Ny norsk guldkyst

Både laks, der er blevet opdrættet i laksefarme i fjordene, torsk og andre vilde fisk fra Barentshavet, som Havøysund ligger ved, kan gøre den nordlige del af Norge til nationens guldkyst. Olien vil i fremtiden komme til spille en mindre rolle end hidtil for norsk økonomi, mener norske eksperter.

»Nordnorges vigtigste erhverv, fiskeindustrien, jubler om dagen, og fisk har aldrig før haft så høj en værdi som nu. Faldende oliepris svækker kronen. Vores fisk, som bliver eksporteret, får langt højere værdi. Fisk er in, mad må man have, og efterspørgslen på de store markeder er stigende,« skrev Dag Tore Hilmarsen, bankchef for Danske Banks afdeling i Tromsø, forleden i et debatindlæg i en af Nordnorges regionale aviser, Nordlys.

Bankens Tromsø-afdeling dækker det nordlige Norge. At der er virkelig gode tider i norsk fiskeri, hørte man også på konferencer, bl.a. på den arktiske konference, Arctic Frontiers i fiske- og offshorebyen Tromsø i sidste uge. Norsk fiskeindustri har de bedste rammevilkår nogensinde. Såvel rederne på de store fiskefartøjer, trawlerne, som de mindre fiskere som skipper Bjarni Harðarson har lave omkostninger som følge af billigt brændstof, såkaldt bunkerolie.

Oven i det kommer de historisk høje fiskekvoter, specielt på torsk i Barentshavet, øget udenlandsk efterspørgsel efter fisk, høje priser på produkterne og lav kronekurs. Denne cocktail kan ifølge Dag Tore Hilmarsen fra Danske Bank føre til, at industrien for lakseopdræt og fiskeriet kan tage et kvantespring og blive et af de vigtigste erhverv, Norge skal leve af, når olien om mange år er væk.

Hurra for Golfstrømmen

Bjarni Harðarson, der har bopæl i Island, er i nogle år kommet for at fiske i Barentshavet, som er isfrit hele året rundt. I Barentshavet er der hverken isbjerge eller isflager, som man i rigt mål kan opleve som fisker i andre arktiske egne som Grønland, Alaska, Canada og Rusland. Årsagen er, at Golfstrømmen bringer varme med sig til Barentshavet ud for Nordnorge med byer som bl.a. Bodø, Tromsø, Hammerfest og Havøysund og Kirkenæs. Og det lever fiskerne højt på.

Bjarni Harðarson er ved at være færdig med at losse dagens fangst af kuller til Tobø Fisk i Havøysund. Skipperen og hans to medarbejdere var sidste år på havet ud for det nordlige Norges kyster i 210 dage, og de fiskede omkring 700 ton. Hver fangsttur tog som regel omkring 18 timer, men fiskeri er et hårdt job.

»Overisning, meget vind og kulde er det værste, vi kan opleve. Under den slags vejrforhold går vi ikke på havet,« siger Bjarni Harðarson.

Han havde sidste år en lille mio. kroner til sig selv, især på at sælge torsk til Tobø Fisk, mens bådens indtægt var 5,5 millioner kroner.

Berlingske var inviteret til Norge af det norske udenrigsministerium, som har finansieret turen.