Den irske løsning

Sådan oplever gæsten det på Crowne Plaza Hotel i Dublin. På værelset er der højhastighedsadgang til Internet. Når stikket er sat i den bærbare PC, starter Internet-programmet. Efter at have tastet sit kreditkortnummer ind har man øjeblikkelig netadgang uden at skulle rette i computerens opsætning. I indgangsområdet i stueetagen er der gratis, trådløs Internet-adgang. Derved bliver folk siddende længere, og hotellet tjener i stedet på at sælge drikkevarer og mad. Alle DVD-film, som vises på fjernsynet på værelset, ligger på en harddisk i stedet for som normalt at køre i en sløjfe på særlige tidspunkter. Så kan man helt selv bestemme, hvornår man vil se hvilken film, og man kan holde pause for at gå på toilettet eller tage telefonen. Når gæsten er checket ind i receptionen, aktiveres fjernsynet, minibaren låses op, og telefonen åbnes ud af hotellet. På telefonens skærm bydes gæsten velkommen.

Minibaren giver automatisk besked til receptionens system, når gæsten bruger af den. Drikkevarer og snacks skrives direkte på regningen. Har telefonen ikke været brugt en tid, vises der i stedet reklamer på skærmen. Telefonens skærm (som - for de indviede - i virkeligheden er en lille XML-browser) giver adgang til en række informationer: Byguide, valutakurser, vejrudsigt, hotellets faciliteter, en A-Z-guide til hotellet (elektricitet, blomster, faxtjeneste, placering af hårtørrer m.m.), beskrivelse af turistattraktioner, flyafgange fra Dublin, vækkeur m.m.

Knappernes funktion ændres, afhængigt af hvad man kikker på netop nu.

Fra telefonen kan man sende lydbeskeder som e-post. Ganske som på en mobiltelefon tastes e-postadressen ind via tasterne. Dernæst taler man sin besked ind. Den kan man genhøre, rette og evt. slette, inden et tryk på Send ekspederer beskeden af sted som e-post men med talebeskeden som vedhæftet lydfil.

Hotellet kan vælge at lægge en reklametekst nederst i selve beskeden, som det kendes fra normale nettjenester. Rengøringspersonalet melder via telefonen værelset klart - ikke ved at ringe men ved at logge sig ind og vælge i en menu på skærmen. Her kan også gives besked om evt. nødvendige reparationer. Oplysningerne går direkte ind i receptionens system. Th.