Den gode brugeroplevelse hos Bon'A Parte

Så fandt vi endnu et af de få eksempler på en dansk e-handelsløsning, der virkelig er værd at lære noget af!

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

www.bonaparte.dk tager brugerne i hånden, fører dem hjælpsomt gennem butikken, og ender på naturligvis ved kasseapparatet.

Der er tænkt på det hele. På forsiden byder en smuk brunette velkommen. Hun er nærværende, afslappet og sød - som den perfekte veninde. Og det er vel dét Bon'A Parte ultimativt skal nå i relationen med deres kunder; at blive den perfekte veninde.

Herfra finder man varerne, uanset om det er med eller uden kataloget i hånden, og om der søges efter en kendt vare eller man bare vil ose. Når varen er fundet, er der hjælp til at finde størrelsen. Og så ser man flere billeder hvor netop denne vare er sammensat med andre varer, så butikken inspirerer til flere køb. Indkøbskurven fortæller om varen er på lager eller på vej. Og hele købsprocessen med bekræftelser, kvitteringer på e-mail og alt hvad der skal til, er gennemført.

Brian Andersen, e-business manager hos Bon'A Parte: »Der er benhård konkurrence i tekstilbranchen, og vi ser websitet som en mulighed for at differentiere os fra konkurrenterne. Fokus er konstant på usability. Vi tester flere gange om året og implementerer en række ændringer efter hvert testforløb. Usability er en »never-ending« proces - der er altid mulighed for at gøre det bedre for kunden. Usability handler om meget mere end om kunderne kan bruge websitet - det er også vigtigt, at kunderne får en god oplevelse, så de kommer tilbage igen og igen. I løbet af de sidste 4 år er mere end halvdelen af vores salg flyttet over på nettet, og vi tror udviklingen vil fortsætte.

H&Ms hovedkontor forklarer, at deres website har til formål at være »spændende og sjovt at besøge«.

Suverænt og Godt

Bon'A Parte klarer fortjent Styrkeprøven til et 11-tal. H&M har et udmærket website og får fortjent et 9-tal af brugerne.

Brugerne roser www.bonaparte.dk i høje toner: »En lækker side, som er nem at finde rundt på« og »pænt og overskueligt, det er let forståeligt«. I sagens natur kan vi ikke bede vores panel om at gennemføre et køb, men jeg har selv handlet her, og har haft en perfekt oplevelse. Brian Andersen der er ansvarlig for websitet:

»Vi er meget glade for, at vi klarer os så godt i en test af www.bonaparte.dk. Vores målsætning er ganske klar: Vi vil have det bedste e-commerce-site i tekstilbranchen i Europa, og dette resultat bekræfter, at vi er godt på vej mod målet«. Det vil jeg ikke modsige.

Websitet www.hm.com er ganske godt, men der er stadigvæk lidt vej til det suveræne. Brugerne siger: »Det var besværligt at komme ind på siden og der er en del blanke sider - hæsligt! Men sitet vinder ved nærmere bekendtskab« og »det tager for lang tid at komme til det ønskede. For meget blikfang, man fristes til at se på noget andet før man kommer til det man kom efter. Noget uoverskueligt«. Jeg har også private erfaringer herfra, og er enig. Liv Asarnoj fra H&M: »Styrkeprøven viser, at vi har mulighed for at lave yderligere forbedringer«.