Den globale inder indtager verden

Som Googles forretningsfører var Nikesh Arora bedre lønnet end grundlæggerne. Nu er han kronprins i japanske SoftBank og vil være tech-verdenens svar på Warren Buffett.

Nikesh Aroras karriere har hidtil bestået af rigeligt med held, hårdt arbejde og talent, som ifølge ham selv er nødvendige ingredienser, hvis man vil opnå succes. Foto: Kazuhiro Nogi/AFP
Læs mere
Fold sammen

Navnet genkender de færreste vel. Men næppe èn telefon i teknologiverdenen bliver ikke fluks taget, når Nikesh Arora ringer. Når han besøger hjemlandet Indien, omringes han af selfie-sværme som en anden Bollywood-stjerne.

Nikesh Arora tilhører eliten af, hvad man i hjemlandet kalder »de globale indere«, der er nået til tops i globale koncerner – som Microsofts Satya Nadella, Googles Sundar Pichai, PepsiCos Indra Nooyi og Deutsche Banks nu afgåede topchef Anshu Jain.

Selv har han en fortid i Google, hvor han var nummer fire i hierarkiet og bedre betalt end stifterne Sergey Brin og Larry Page. De fik et chok, da han i 2014 blev næstkommanderende i SoftBank, det flagrende japanske konglomerat, der ejer eller har andele i blandt andet netgiganten Alibaba, Yahoo Japan og mobilselskabet Sprint samt et virvar af selskaber inden for teknologi, finans og medier.

Men 48-årige Arora blev hurtigt udpeget til kronprins for SoftBanks grundlægger, Masayoshi Son, som må påskønne indsatsen: Det første år fik Arora en hyre på 135 millioner dollar. Son er 59 år og har sagt, at han går af i 60erne.

De deler ambitioner om SoftBank, som Fortune kalder teknologiverdenens Berkshire Hathaway – investorguruen Warren Buffetts investeringsselskab. De har checkhæftet i orden, går efter langsigtede investeringer og tager gerne store chancer, især hvor teknologi kan skabe disruption. Under Nikesh Arora er der især kig på Indien, blandt andet i pendenter til Uber og Airbnb.

To kufferter og 3.000 dollar

Softbank er Japans tredjestørste børsnoterede virksomhed, men som helhed godt 20 milliarder dollar mindre værd på børsen end sine tre største selskaber, Sprint, Alibaba og Yahoo Japan.

Det vidner om høj gæld og skeptiske investorer. Nikesh Aroras opgave er at skabe et fokus, som har manglet.

Udfordringer har han haft, siden han som 21-årig drog til USA med to kufferter og 3.000 dollar.

Han har kaldt det sin største bedrift at tage en uddannelse i en anden kultur, fordi det viste omstillingsevne. Og han følte et ansvar ved, at pengene kom fra faderens nøje opsparede pension.

Hos Google tilskrives han især æren for at udvikle søge­reklamer til en kæmpeforretning. En blanding af teknisk og forretningsmæssig indsigt såvel som en sjælden analytisk formåen medfører også, at han i SoftBanks selskaber er både investor, mentor og sparringspartner.

Den høje, bredskuldrede inder gør en imposant figur, der har let til smil, men kan være lige så skarp som sine jakkesæt.

Tilbedelsen i hjemlandet tager han afslappet på. Han svarer selv sine 30.000 Twitter-følgere – som da Masayoshi Son sammenlignede ham med Steve Jobs og Bill Gates,

»Han overdriver :-) Er en normal person, vågner op, arbejder hårdt og vil have et lykkeligt & sjovt liv. Velsignet at være så heldig.«