Den gennemsnitlige elbil bliver »markant billigere«

Efter flere måneders forhandlinger kom svaret på fremtidens bilafgifter fredag eftermiddag. I 2025 får ejere af benzinbiler en større regning, mens elbiler bliver billigere. Den gennemsnitlige elbil falder med 81.000 kroner.

Regeringen og en række aftalepartier præsenterede fredag en aftale for fremtidens bilpark. Det bliver nu billigere at købe elbil, end der var lagt op til, mens det samtidig bliver dyrere at køre i benzin- eller dieselbil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Mindst 775.000 billigere grønne biler er på vej.

Sådan lyder konklusionen efter flere måneders forhandlinger om fremtidens bilafgifter, hvor det er lykkedes regeringen at samle et flertal om en aftale, der skal skubbe på salget af elbiler i Danmark.

»Aftalen bringer os et stort skridt fremad. Vi har en ambition om, at der skal køre én million grønne biler i Danmark i 2030. Vi starter med at afsætte finansiering til 775.000 biler, og så reducerer vi CO2-udledningen med to millioner ton,« indleder finansminister Nicolai Wammen på pressemødet.

Regeringen spillede ud med 500.000 biler, men undervejs i forhandlingerne er regeringen blevet presset til at øge antallet.

Regeringen har sammen med de Radikale Venstre, SF og Enhedslisten indgået aftalen. Parterne er enige om at sigte efter en million grønne biler på de danske veje i 2030. Der investeres i alt 2,5 milliarder kroner i at få flere grønne biler ud på vejene i de kommende år.

»I sidste uge var der mange, der oplevede black friday. I dag kan man sige, at det er green friday. På bare 24 timer, har vi lavet en aftale, der har betydning for olien, om naturparker og nu en aftale, der sikrer flere grønne biler i fremtiden,« siger finansminister Nicolai Wammen.

Den gennemsnitlige elbil bliver »markant billigere«

Bilafgifterne bliver holdt på et niveau, »hvor det stadigvæk er fornuftigt«, siger Nicolai Wammen om den nye aftale om grønne biler, der øger afgifterne på benzin- og dieselbiler. Til gengæld lettes afgifterne på de grønne biler. I 2025 skal personer med en diesel- eller benzinbil betale 175 kroner mere halvårligt for at køre i bilen.

»Aftalen sikrer, at familier, der har en helt almindelig bil i dag, fortsat vil kunne beholde den, indtil de vil skifte bil.«

Den gennemsnitlige elbil bliver »markant billigere« de kommende år som følge af den nye aftale, idet den gennemsnitlige elbil falder med 81.000 kroner.

»Vi skal presse på for at sikre en grøn omstilling af vores transportsektor, men det er også vigtigt, at familier i hele landet kan få hverdagen til at hænge sammen. Det er ikke alle steder i landet, at kollektiv transport er et troværdigt alternativ. Derfor skal det være muligt at have bil i hele landet,« siger skatteminister Morten Bødskov (S).

I aftalen om grønne biler er der afsat midler til at gennemføre et projekt med roadpricing. Det er et stort ønske fra regeringens støttepartier, at bilister skal betale for, hvor langt de kører på vejene.

To glade og én splittet partiformand

Regeringen har indgået aftalen sammen med sine støttepartier.

Hos formand for Radikale Venstre, Sofie Carsten Nielsen, er der stolthed at spore over aftalen:

»Det er blevet dyrere at køre sort og billigere at køre grønt. Det har vi grund til at være stolte over.«

Enhedslisten er med i aftalen, men er skuffet over, at aftalen ikke er blevet endnu grønnere.

»Vi har ikke sat et punktum i dag, men et komma,« siger partiets miljøordfører, Mai Villadsen.

SFs formand, Pia Olsen Dyhr, fremhæver ligesom finansministeren, at politikerne på Christiansborg nu har indgået tre store grønne aftaler på under 24 timer.

»Tidligere har vi nok hængt lidt i bremsen på det grønne, men nu er vi ved at komme i overhalingssporet, siger Pia Olsen Dyhr.

Samlet set medfører aftalen drivhusgasreduktioner på en million ton i 2025 og 2,1 millioner ton i 2030.

Aftale uden de borgerlige partier

Det stod allerede inden pressemødet klart, at det ikke ville lykkes regeringen at indgå en lige så bred aftale, som mange havde håbet. de Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance oplyste forud for pressemødet, at de ikke er en del af aftalen.

Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, bekræfter over for Ritzau, at Venstre er ude af aftalen. Det er en kombination af finansieringen samt antallet af elbiler i 2030, som er uspiseligt for Venstre, siger Tommy Ahlers.