Den britiske kongefamilie er en knaldgod forretning

Prisen på dronningens hoved er netop blevet opgjort til 580 milliarder kroner.

Trods sin høje alder er dronning Elisabeth stadig et godt brand. Foto: Phil Noble Fold sammen
Læs mere
Foto: PHIL NOBLE

Det anerkendte konsulent firma Brand Finance har netop færdiggjort et analyse af den engelske dronning Elisabeths brand, og den rekordlange regeringsperiode må siges at have givet afkast.

Brand Finance har behandlet kongehuset, som var det en almindelig virksomhed. Først har de opgjort kongehusets bidrag i form af reklamefremstød og turisme til 580 milliarder kroner. Trækker man udgifterne til ejendomsvedligeholdelse, sikkerhed og leveomkostninger fra, får man et bidrag til den britiske økonomi på 12 milliarder kroner.

Ifølge opgørelsen er det især kongehusets yngre medlemmer, der bidrager positivt til den økonomiske balance. »Overskuddet« er det største nogensinde, og sætter diskussionen om monarkiets berettigelse i perspektiv, mener administrerende direktør for Brand Finance, David Haigh.

»Samtidig med at dronning nærmer sig en historisk milepæl, topper hun på popularitet. Den gamle debat om monarkiets, hvorvidt monarkiet er en fair regeringsform i det 21. århundrede bliver ved at dukke op, men ud fra Brand Finances beregninger er helt sikkert en god forretning ud fra et økonomisk perspektiv,« siger David Haigh.

Den 9. september vil dronning Elisabeth slå rekord som den længst regerende monark. Dronningen tiltrådte den 6. februar 1952 og slår dermed dronning Victorias rekord på 23.226 dage, 16 timer og 23 minutter.