De små virksomheders digitale frontkæmper

Gert Birnbacher forlader bestyrelsen for dagbladet Information, efter man har opgivet at skabe en profitabel net-forretning. Gert Birnbacher tror, det bliver andre brancher, som lærer aviserne at tjene net-penge.

»At digitalisere information er ikke nemt. Både avisen Information og den øvrige information, der altid flyder omkring en avis, har vi ikke formået at få rigtigt ud på internet.«

Det siger Gert Birnbacher, der nu efter tre år har forladt bestyrelsen for en af landets mindste dagblade, Information.

»Det har været meget spændende at være med i bestyrelsen, og akkurat som Information har haft succes med et bogforlag, så troede vi også, at det kunne lade sig gøre at lave en eller anden form for avis på nettet.

Det er ikke sket. Det er der mange gode forklaringer på, og en af de bedre er, at stort set ingen andre end Det Berlingske Officin er lykkedes med at få succes på nettet. Det er Berlingskes AOK, jeg tænker på,« siger Gert Birnbacher, der i det forgangne år også trådte tilbage som formand for bestyrelsen i FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel, hvor han i dag er talmand.

Gennembrud på vej
Gert Birnbacher, der i sin tid skabte den prisbelønnende »Rejseplanen.dk« hos DSB, er en af Danmarks digitale frontkæmpere, og hans hjerte ligger de små virksomheder nær.

»På Information har vi ikke kunnet skabe en profitabel net-forretning, men jeg er overbevist om at det kommer.

Derfor fortsætter jeg i en række bestyrelser for mindre selskaber, der behøver hjælp.

Fakta er, at hver tredie rejse i Danmark nu købes på nettet, og 70 procent af alle danske hushandler sker på baggrund af net-søgning og i det hele taget er nettet langt stærkere end hvad dotcom-nedturen ellers har fortalt og antydet.

I FDIH er vi snart klar med en prognose, og meget tyder på, at ti procent af al dansk dagligvarehandel i år 2005 vil ske via nettet. Det er business til consumer, jeg taler om, og det tror jeg vil være en overraskelse for mange.

Nettet er blevet accepteret, forstået og det er sikkert. Nu skal man finde ud af at tjene penge på det, og jeg tror, det er udfordrerne, der skal fortælle de etablerede, hvordan det skal ske,« siger Gert Birnbacher, der i dag driver et konsulentfirmaet moccompany.com.