De skyhøje bilpriser

Årsagen til prisstigningerne er en EU-forordning til regulering af det europæiske bilmarked, der skal sætte mere

skub i konkurrencen. Forordningen får den konsekvens i Danmark, at bilfabrikkerne fremover holder op med at sælge de danske

importører biler til særlige, billige før-afgift-priser. Og da registreringsafgiften er baseret på prisen

fra fabrik, bliver de prisforhøjelser i fabriksprisen, som den ændrede regulering medfører, i praksis tredoblet

i det danske afgiftssystem.


Den ændrede EU-regulering af bilbranchen burde være den bedst tænkelige anledning

til at modernisere det danske afgiftssystem, der gør biler til et suværent dyrt transportmiddel i Danmark i sammenligning

med alle andre europæiske lande.


Det må efterhånden stå klart for de fleste, at bilen er et nødvendigt transportmiddel

for det store flertal af danskere. Alverdens tilskyndelser til brug af kollektiv trafik og de ekstremt høje bilafgifter har

ikke fået danskerne til at droppe bilen - tværtimod.


Derfor er det også opmuntrende, at der på den politiske

front er tegn på en vis opblødning. Ikke i den borgerlige lejr, hvor man ellers kunne vente det, men på venstrefløjen.


Her

har en række unge fornyelsesfolk inden for SF foreslået, at partiet dropper sin hang til "kedelige busser" og

i stedet promoverer miljøvenlige privatbiler, der efterspørges af moderne, unge mennesker.


Forslaget fra fornyerfløjen

i SF har været tæt på at give partiets traditionalister en blodstyrtning. Men det er værd at overveje. Der

er ingen tvivl om, at en afgiftsreform, der flytter registreringsafgift over på miljøafgifter, rummer nye perspektiver

for bilfolket.


Sådan ser regeringen foreløbig ikke på det.


Skatteministeren har meldt ud, at han ikke

har mulighed for at gøre noget på grund af skattestoppet. Og han håber i øvrigt, at en forstærket konkurrence

i forhandlerleddet vil tage toppen af prisstigningerne.


Det er efter alt at dømme urealistisk. Forhandlerleddet er økonomisk trængt

og kan næppe bære en større reduktion i den i forvejen beskedne bruttoavance. Derfor er der kun reformvejen tilbage.

Derfor politikere: Se nu at komme i gang.