Flere og flere opladelige biler triller ud på de danske veje.
Faktisk kan mere end hver fjerde bil indregistreret i første halvdel af 2021 lades op med strøm.
Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.
Der blev i alt indregistreret 25.854 nye opladelige biler i Danmark i årets første seks måneder.
Af dem var 7.424 rene elbiler, mens 18.430 var plug-in-hybridbiler, der altså både kan køre på strøm og benzin eller diesel.
Det svarer til, at 26,8 procent af alle nye biler kan oplades. Det er et ordentligt nøk op fra sidste år, hvor el- og hybridbiler kun udgjorde 9,3 procent af nye biler i samme periode.
»Elbiler er kommet for at blive«
Det tyder da også på, at danskernes lyst til at køre i opladelige biler vil fortsætte.
Målet er en million el- og hybridbiler på de danske veje i 2030, ifølge en aftale mellem regeringen og dens støttepartier. Et mål vi nok skal nå, ifølge Ilyas Dogru, Chefkonsulent hos FDM, en interesseorganisation for bilejere.
»Mit gæt er, at vi kommer over en million elbiler i 2030. Elbiler er kommet for at blive, og vi vil se langt flere elbiler på vejene, men stigningens størrelse kommer an på nogle forskellige ting,« siger han.
Først og fremmest afhænger det af mulighederne for at kunne oplade sin bil.
»Antallet af ladepunkter er tilfredsstillende til de elbiler, vi har i dag, men det er langtfra nok til de elbiler, vi kommer til at få. Gamechangeren for antallet af elbiler i fremtiden er opladningsinfrastrukturen. Hvis den halter, vil der være mange, som fravælger elbilen,« siger Ilyas Dogru.
Derfor er det uhyre vigtigt, at ladere til elbiler bliver prioriteret fra politisk side, understreger han.
Der er også den vigtige faktor i, at der skal være elbiler at købe for den almindelige dansker.
»De modeller, der kommer på markedet i dag, henvender sig primært til de bilkøbere, der bruger over 300.000 kroner på en bil, men de fleste danskere køber biler til langt under 200.000 kroner. Vi savner, at der kommer modeller i de billigere prisklasser,« siger Ilyas Dogru.
Danskerne vil gerne køre opladelig bil
Når FDM taler med deres medlemmer, er der lyst og vilje til at gå over til elbilen, men disse praktiske årsager bremser flere, forklarer Ilyas Dogru.
Der findes flere modeller af opladningshybridbiler, men hvis man drømmer om en elbil, er udvalget mindre, og typisk skal man op i et højere prisleje, forklarer Ilyas Dogru.
Næste år kommer der en stigning i afgifterne på hybridbiler, hvilket i forhold til nogle modeller af hybridbiler godt kunne bremse stigningen af salget, forudser han.
»Især med de dyre modeller kan afgifterne komme til at bremse salget, for der er stigningen stor, og elbilerne kan også konkurrere med. Men med de billigere modeller er der langt flere hybridbiler at vælge imellem, ligesom stigningen i afgifter er mindre, så det kan være, at den bliver spist af konkurrencen,« siger han.