De danske modekøbmænd trodser krisen

Der er penge i at sælge tøj og smykker. Virksomhederne inden for dansk design og mode øger deres afkastningsgrad markant.

ECCO designer Niki Tæstensen - Til tema om sko - BM Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forbrugernes forsigtighed efter finans­krisen er et vilkår, som danske tøjkøbmænd, smykkedesignere og beklædningsvirksomheder har levet med længe. Men de overlever og vokser. Dels fordi de er gode købmænd, dels fordi skandinavisk design hitter i det store udland.

Samlet har branchen øget sin afkastningsgrad fra 12 til 17. Det går bedre end sidste år – både for Bestseller og især for Pandora. Bestseller-chefen Anders Holck Poulsen er dog langtfra tilfreds med, at han har skabt vækst i omsætningen. Driftsresultatet skal op på mindst 2,5 mia. kr., som det var for tre år siden, siger han. Smykkekoncernen Pandora overgår derimod aktiemarkedets forventninger kvartal efter kvartal. Fremgangen er global – på produktsiden er der især vækst i salget af ringe.

Ecco holder skansen, selv om den sønderjyske skoproducent synes at have svært ved at tackle generationsskiftet. Hovedaktionærens ægtemand, Dieter Kasprzak, er tilbage som administrerende direktør, men resultaterne af hans »kontrollerede vækststrategi« kan der foreløbig ikke peges fingre ad. IC Companys har valgt at fokusere og har solgt flere mærker fra. Omsætningen falder, men afkastet er blevet bedre. Køber er bl.a. DK Company. Ikast-købmanden Jens Poulsen er god til at puste nyt liv i trætte brands. På branchelisten ånder han nu IC i nakken med en plads som nummer fem.

Sidste års højdespringer, Smart Guy, der har ændret navn til Stylepit og for nylig blev fusioneret med norske Conseptor, bliver nu en milliardforretning. I fjor gik det dog den gale vej med underskud på en stærkt stigende omsætning.Internet- og postordreforretningen Bon­’A Parte har det svært. Der er underskud for fjerde år i træk, og ejerne, en amerikansk kapitalfond, har sat virksomheden til salg. Det er heller ikke lykkedes kapitalfonden Axcel at vende udviklingen i Noa-Noa.

Branchen har gennem de seneste ti år været en af de mest succesfulde i dansk erhvervsliv. Omsætningen er på ti år mere end fordoblet. Til sammenligning har den samlede vækst i Guld1000 virksomhederne i samme periode været 50 procent.

 

 

Samtidig ligger branchens afkastningsgrad og svinger omkring 15 procent. Det er mere end det dobbelte af Guld1000 gennemsnittet.

 

 

Udviklingen er i høj grad drevet af de tre store i branchen: Bestseller, Pandora og Ecco. Samlet står de for 66 procent af branchens omsætning, 79 procent af branchens driftsresultat og 82 procent af branchens bundlinje.