Datatelefoni kan true teleselskaber

Ud med telefonstikket, i med computerstikket - og så ringer vi. Billigt eller helt gratis. 90 procent af teletrafikken vil flytte over på datanettet på ti år, og det vil ramme teleselskaberne meget hårdt.

Datatelefoni kan true   teleselskaber - 1
»Nettet fungerer fornuftigt, og markedet er ved at acceptere, at man kan sende tale gennem datanettet,« mener Rasmus Helmich. <br>Foto: Jan Jørgensen Fold sammen
Læs mere
»På ti år vil 90 procent af al fastnettelefoni være flyttet over til datanettene. Det vil gå hurtigere, end teleselskaberne tror. Markedet er der, kvaliteten er der. Nu mangler kun brugervenligheden. Det bliver en stor trussel for teleselskaberne.»

Torben Rune, direktør for IT- og teleanalysefirmaet Netplan, er ikke i tvivl om, at telefonstikket bliver skiftet ud med computerstikket, og så føres samtalerne den vej - meget billigere eller ganske gratis. IP-telefoni er nøgleordet.

»De seneste fem-syv år er minut- og opkaldspriserne faldet kraftigt på telemarkedet. Til gengæld stiger abonnementet, og det vil det fortsætte med nogle år endnu. De virksomheder, der har rigtigt mange abonnementer, vil kunne spare faste omkostninger og samtidig stå meget bedre, når de forhandler minutpriser med teleoperatørerne. IP-telefoni vil for alvor gøre ondt på teleselskaberne,« siger han.

Amter, kommuner og store virksomheder ser især på teknologien. En typisk kommune kan på seks-syv måneder afskrive en omstilling til IP-telefoni, hvor man taler gennem datanettet. Kapaciteten er i dag stor og billig, og selv om samtaleforbruget er beskedent, tjener sparede abonnementer sig alligevel hurtigt ind.

»Det er uhyre attraktivt at få lagt om, for det koster forsvindende lidt ekstra. Samtidig er IP-systemer indrettet, så de basale funktioner ligner dem i et PC-program. Pludselig er telefoni ikke længere for IT-folk en underlig sort kasse men blot endnu en server i ens serverpark,« siger Torben Rune.

Muligheder udnyttes ikke
Han kalder det dog synd og skam, at de »allerallerfleste« IP-anlæg anskaffes som en tro kopi af det gamle telefonanlæg, uden at man samtidig udnytter den tætte tilknytning til IT-systemerne.

»Med IP-telefoni kan et indkommende opkald omdirigeres afhængig af, hvad der f.eks. står i ens elektroniske kalender. Står der »Arbejder hjemme«, vil samtalen - hvis medarbejderen vil det - blive stillet hjem,« forklarer han.

Opkald til hans selskab, Netplan, vil efter kl. 17 blive checket mod kundedatabasen. Optræder man dér, stilles opkaldet videre til den, der har aftenvagten. Ellers vil en telefonsvarer venligt fortælle, at man kan ringe igen dagen efter.

»Netop ved at koble funktioner sammen, automatiserer man for alvor hele telefonbehandlingsprocessen, og det flytter hele virksomheden,« siger Torben Rune.

Gennembrud
Børsmæglere og folk i IT-helpdeske kan automatisk optage samtalerne (de er jo allerede digitale data), så man har dokumentation, og så kunden ikke behøver at gentage samme historie. Den kan sendes fra en IT-medarbejder til en anden som lydfil. Man kan oven i købet integrere firmaets mobiltelefoner, så der skal tastes nul for at ringe ud af huset - og samtidig spare telefonpenge, fordi mobilminutterne også forhandles med i minutpakken med teleselskabet.

»Inden for fem år vil mere end halvdelen af erhvervstelefonien gå via datanettet. Pludselig vil virksomhederne opdage, at deres samarbejdspartnere også har IP-anlæg, og så kan man tale direkte sammen. Det, der mangler nu, er en tjeneste, som kan koble alt dette sammen på en nem måde. Og det kan gå meget hurtigt: et halvt til et helt år. Hvis Micro-

soft f.eks. så lagde et

IP-telefonprogram i sin

Windows, så man med det

og virksomhedens elektroniske telefonbog kunne ringe via datanettet, vil nogle teleselskaber få endog meget travlt. Det er en stor trussel,« siger Torben Rune.