Danskerne taler om klimavenlige biler – men vælger SUVen

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at danskerne hellere vil køre i en stor SUV end i en klimavenlig bil. Markedsanalytiker mener, at regeringens mål om en halv million elbiler på de danske veje stadig er realistisk, selv om der endnu mangler 475.000.

SUVen Nissan Qashqai har i en årrække ligget i top på listen over danskernes foretrukne bilmodeller. Fold sammen
Læs mere
Foto: Phil Noble/Reuters/Ritzau Scanpix

Det kan godt være, at »klimatosse« blev kåret som årets ord i 2019, men nye tal viser, at danskerne måske ikke er helt så tossede med klimavenlige biler.

2019 blev et historisk godt år for den danske bilbranche, når man ser på både antal solgte biler og omsætning i kroner, men el- og hybridbiler udgjorde kun 4,1 procent af det samlede salg.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik kom der lidt flere end 225.600 nye biler på vejene til en samlet værdi af 57,1 milliarder kroner, men der var altså kun 9.400 el- og hybridbiler iblandt.

Salget af klimavenlige biler steg ganske vist markant, hvis man sammenligner med 2018, men på trods af stor debat om klimaforandringernes konsekvenser kunne større biler som SUVen alligevel lade sig kåre som 2019s helt store vinder på trods af den deraf øgede CO2-udledning.

GRAFIK

Danskernes køb af nye biler i 2019

I 2019 købte danskerne i alt 225.600 biler til en værdi af 57,1 milliarder kroner. Her kan du se fordelingen mellem husholdninger og erhverv i værdi og antal.

»Slet ikke urealistisk«

I efteråret sagde Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent i den grønne tænketank Concito, til Berlingske, at udledningen af drivhusgasser fra transport kun er gået en vej – opad.

Ifølge ham skal det derfor gå hurtigt med at få skiftet den eksisterende bilpark ud, hvis det skal lykkes at skære 70 procent af den danske CO2-udledning i forhold til 1990. Det bliver nemlig kun sværere at nå målet, jo flere nye benzin- og dieselbiler der kommer ud at køre, for de vil også køre efter 2030.

Med de 9.400 nye el- og hybridbiler fra 2019 er der nu over 25.000 klimavenlige biler på de danske veje. Dermed er der altså stadig ganske langt, inden regeringen kan sætte flueben ud for målet om at have en halv million af slagsen rullende på de danske veje i 2030.

Alligevel ser Jan Lang, markedsanalytiker på Bilbasen, positivt på muligheden for, at Danmark kan indfri regeringens mål.

»Den forhenværende regerings mål om én million var tæt på at være urealistisk, men 500.000 kan vi godt nå. Danskerne er meget interesserede i elbiler, så det er helt bestemt muligt,« siger Jan Lang.

Han spår, at salget af el- og hybridbiler i 2020 vil følge tendensen fra 2019, og forventer derfor et stadigt stigende salg – også i de efterfølgende år.

GRAFIK

Stigning i salg af elbiler og plugin hybrider

I 2019 registrerede danskerne 5.500 nye elbiler. Danskerne registrerede også 3.900 plugin hybrider, der kører på både batteri og benzin. I alt findes der nu 15.500 elbiler og 9.800 plugin hybrider.

Økonomer tror på stigende salg

Jan Langs vurdering af fremtiden bakkes op af flere økonomer.

Vurderingen bakkes op af flere økonomer. Anders Christian Overvad fra Arbejdernes Landsbank understreger, at 2019 var et godt år for elbiler sammenlignet med 2018, hvor der kun blev solgt 800 elbiler.

»Interessen skyldes ikke kun, at danskerne er blevet mere klimabevidste, men også, at planlagte afgiftsstigninger skulle træde i kraft i år,« siger Anders Christian Overvad.

Han påpeger, at det var udsigten til højere afgifter, der satte skub i salget af elbiler, da man endnu ikke vidste, at afgiftsstigningerne blev udskudt til 2021. Det faldt nemlig først på plads med finansloven for 2020.

 

Arbejdernes Landsbank-økonomen tror også, at 2020 vil byde på højt bilsalg. Årsagen skal findes i fortsat stigende beskæftigelse og generel fremgang i dansk økonomi.

»Dertil har 2019 været et historisk konverteringsår, og det har frigjort mange penge i de danske familier. Man kan tænke sig, at en del af de ekstra midler bruges på at købe en ny bil,« siger Anders Christian Overvad.

Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank, forklarer, at man med tallene fra Danmarks Statistik kan sætte et punktum for et »turbulent år« på markedet for personbiler, hvor der var en forventning om, at der ville ske ændringer i opgørelsen af brændstofeffektivitet, hvilket resulterede i store udsving i forsommerens salgstal.

Flere økonomer peger på, at det særligt er erhvervslivet, der har bidraget til et historisk godt år for bilsalg, men Louise Aggerstrøm Hansen forklarer, at også husholdningerne har spillet en rolle, da flere familier vælger at få bil nummer to.

Flaskehalsproblemer løser sig

Når Jan Lang fra Bilbasen ser så positivt på muligheden for at nå 2030-målet, selv om der mangler lige under 475.000 klimavenlige biler, hænger det sammen med, at bilproduktionsapparatet stadig kun er ved at komme op i omdrejninger.

»Der er tale om flaskehalsproblemer lige nu. Producenternes udbud af elbiler kan slet ikke matche efterspørgslen. Lige nu er der ikke mange modeller på markedet, og der er lang ventetid på dem, der findes,« siger Jan Lang.

Men det kommer til at ændre sig, og det vil ske ganske hurtigt. De store producenter har udvidet deres produktion, og han er derfor sikker på, at de inden for få år vil kunne sikre en balance mellem udbud og efterspørgsel.

»Det helt store skift kommer til at ske omkring 2025 og 2026. Der vil vi se en massiv vækst i antallet af elbiler blandt danskerne,« siger Jan Lang.

GRAFIK

Sådan fordelte danskernes bilkøb sig

I 2019 var det særligt SUV'en, der trak i danskerne. Generelt er danskernes nye biler blevet større, hvis man ser på motoreffekt og vægt. På trods af, at bilerne er mere energieffektive ses en stigende CO2-udledning.

SUVen vandt

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at der i 2019 blev solgt 3,3 procent flere biler end året før. En stor del af den stigning skal findes i det øgede salg af større biler som SUV- og large-modeller.

Dermed bliver 2019 også et år, hvor bilsalget er domineret af, at den gennemsnitlige bil er større og mere forurenende end tidligere.

Det forventes, at udledningen af drivhusgasser i Danmark i 2019 bliver 3,6 procent større end i 2018.

At det netop er SUVen, der har vundet danskernes hjerter, skyldes ifølge Jan Lang, at biltypen – der findes i både stor og lille – udstråler en særlig livsstil, som danskerne gerne vil identificere sig med.

»Engang var SUVen en nichemodel, men det er den ikke længere. Danskerne er blevet mere modige i deres bilvalg, og vi ser, at mange gerne vil prøve noget andet end den klassiske stationcar. SUVen har en sportslighed over sig, og det kan danskerne godt lide,« siger Jan Lang.