Danskerne er (endelig) ved at fange, at deres færden på nettet er mange penge værd

I årevis har surfen på nettet og apps medført, at du reelt solgte dine data. Nu er en ny bevidsthed ved at indfinde sig, og det kan give forbrugerne mere magt i fremtiden, lyder det fra eksperter. Samtidig bryder hver sjette virksomhed faktisk loven. 

Johan Busse er jurist og formand i Dataetisk Råd. Han mener, at konsekvenserne ved datafgivelse er uoverskuelige, men at flere danskere er begyndt at forholde sig til dem.  Michael Bothager/Ritzau Scanpix

Forbrugerne bliver i stigende grad bevidste om, at personlige data er noget, man skal værne om og ikke bare forære væk til virksomheder og store techfirmaer i form af eksempelvis samtykke til cookies. 

Spørger man danskerne, så er mange kritiske over for virksomhedernes brug af deres data og mener, at det er vigtigt, at virksomheder oplyser, hvis de tjener penge på vores data.