Efter lange perioder med nedlukninger, hjemmearbejde og lukkede grænser, er danskernes behov for at rejse nu stort.
Hos rejseselskaberne vælter det ind med bookinger til en tur sydpå i efterårsferien, og hos Spies ser man nu frem mod den bedste efterårsferie i ti år.
Det skriver Børsen.
Også hos rejseselskabet Tui sælger man nu flere rejser end før coronakrisen. Selskabet har i år solgt ti procent flere rejser i efterårsperioden end i efteråret 2019 før coronakrisen. Til gengæld har det været en svær sommer for rejsebureauet, der ikke har solgt i nærheden af salget før corona, oplyser selskabet til avisen.
SAS har stort underskud
Onsdag morgen kom der regnskab fra SAS, som da også viser, at der stadig ikke er meget sjov i at drive flyselskab. Regnskabet viser et stort tab i månederne maj til juli i år. Her tabte selskabet 994 millioner kroner på bundlinjen. Det er dog en forbedring i forhold til samme periode sidste år, hvor tabet lød på 1.515 millioner kroner.
Ifølge selskabets nye topchef, Anko van der Werff, er der trods alt opmuntrende tegn at spore med stigende efterspørgsel og vaccinationsrater.
Ifølge rejseselskaberne er efterårets populære destinationer de spanske øer Gran Canaria og Tenerife samt Rhodos og Cypern, og kunderne bruger ifølge Mikkel Hansen, pressechef i Tui Danmark, nu 30 procent flere penge på deres rejser.
»Efterårssalget er indtil nu bedre end forventet. Mange bestiller, og derfor har vi også fyldt op med ekstra kapacitet i både Billund og København. I foråret sikrede mange danskere sig en rejse til efteråret, fordi sommerferien var tvivlsom frem til juni,« siger Mikkel Hansen til Børsen og tilføjer:
»Læg hertil, at bestillingsmønstret er meget last minute i disse dage, og derfor ser vi endnu flere gæster, som kommer på banen med at bestille nu, efter længere tids overvejelse om hvor de gerne vil hen,« siger han.