Danskerne amok i hårde hvidevarer

Den familieejede hvidevarekæde Skousen Husholdningsmaskiner offentliggør i dag et rekordregnskab. Målet er 20 nye butikker de næste to år. Samtidig har konkurrenter som Elgiganten og Punkt 1 fremgang.

<a href='http://images.bm4.metropol.dk//215/215454/215454_original.jpg' target='_blank'>Se i stort format</a> Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kasseapparaterne gløder i den familieejede hvidvarekæde Skousen Husholdningsmaskiner, der sidste år øgede salget med 22 pct., hvis man omregner det ni-måneders årsregnskab, der udkommer i dag, til 12 måneder.

Samtidig er bundlinien væsentlig forbedret. Fremgangen sker på trods af en optrappet priskrig med konkurrenter som Punkt 1 og Elgiganten, der slås om at have de billigste priser på alt fra vaskemaskiner til emhætter. Målet er at åbne 20 nye butikker, der drives på franchisebasis over de næste to år, hvoraf en væsentlig del skal være i hovedstadsområdet.

Folk vil have rådgivning
»Vi skal have lidt over 80 butikker. Vores profil er at være den lokale hvidevarespecialist, for selv om discountbølgen raser, vil kunderne have rådgivning,« siger ejer og adm. direktør i Skousen Husholdningsmaskiner Erik Skousen.

Han afviser ikke, at kæden på længere sigt skal ekspandere i udlandet.

»Der er noget fornuft i at blive en nordisk aktør - men foreløbig er det kun noget, som vi tænker på,« siger Erik Skousen, som i øjeblikket er ved at sælge ud af de 20 butikker, som virksomheden selv ejer, for at også de kan blive til franchisebutikker.

I år regner Erik Skousen med, at fremgangen fortsætter uden, at han dog vil sætte tal på forventningerne.

»Vores omsætning er baseret på udskiftninger, og selv om renten skulle stige, flytter folk alligevel,« siger Erik Skousen.

Det er ikke kun hos Skousen, at salget er steget. Samtlige konkurrenter øgede salget sidste år. Salgschef Peter Martedal i Elgiganten, der er ejet af Dixon Group, der er børsnoteret i London, kan ikke udtale sig om salget forud for regnskabet, der fremlægges om kort tid. Men mere overordnet siger han:

»Markedet er i vækst, og det går rigtig rigtig godt også for Elgiganten. Vi startede priskrig på hvidevarer i efteråret, og vi har fået bekræftet, at når man sætter priserne ned, kommer der flere kunder,« siger Peter Martedal.

Prispatrulje hos de andre
Det med priskrigen mener Elgiganten så alvorligt, at kæden hver uge har en såkaldt prispatrulje på besøg hos konkurrenterne.

Selv om hvidevareaktørerne melder om priskrig, er de blevet markant bedre til at tjene penge. Elbodan, der bl.a står bag Punkt 1, øgede resultatet med hele 78 pct. sidste år, mens omsætningen steg med en tiendedel til næsten 1,6 mia. kr. Hos Skousen og El-salg, voksede resultatet før skat med henholdsvis 22 og 28 pct. i takt med et stigende salg.

»Der er ikke nogen indikator på, at salget vil stoppe op i år - tværtimod. Jeg tror, at det bliver et rigtig godt år i år, og vi agter at presse konkurrenterne yderligere på prisen,« siger Peter Martedal, som ligesom konkurrenten Skousen regner med at kannibalisere markedsandele fra konkurrenterne.