Danske virksomheder svigter kontaktbørs

B2Fair. Virksomhederne har generelt for travlt til at overskue arrangerede møder med potentielle udenlandske partnere, mener projektleder. Kun 20 danske tilmeldinger.

Trods rosende ord om konceptet svigter de danske virksomheder kontaktbørsen B2Fair, som Messecenter Herning lancerede i forbindelse med HI Industri i 2005.

Godt en uge før årets industrimesse var kun cirka 20 danske blandt de 75 tilmeldte virksomheder fra 12 lande, og det er en betydelig nedgang i forhold til 56 danske af 123 deltagende virksomheder for to år siden.

- Mange danske virksomheder har virkelig god vind i sejlene og har derfor så travlt i øjeblikket, at de ikke kan overskue dels den begrænsede indsats for at deltage i B2Fair og dels de ekstra kontakter til udenlandske virksomheder. Mange udstillere bruger desuden HI Industri til alene at fokusere på det danske marked og har ikke den europæiske dimension for øje, siger projektleder Thomas C. Andersen, EU Center i Herning.

Symbolsk betalingEU center og EIC Viborg/ Håndværksrådet International A/S hjælper de deltagende virksomheder i hele forløbet, så de kun skal bruge meget begrænset tid på profil og øvrig forberedelse, og deltagerbetalingen på 750 kr. er på grund af EU-støtte nærmest symbolsk.

Kontaktbørsen arrangerer møder mellem potentielle udenlandske partnere og danske virksomheder, og de kan enten foregå på standen i messecentret eller i mødefaciliteter stillet til rådighed i et særligt B2Fair-område. I 2005 havde hver virksomhed i gennemsnit otte møder planlagt på forhånd.

Seritronic prøver igenEn af de deltagende virksomheder var Støvring-virksomheden Seritronic, der er underleverandør af betjeningspaneler som folietastaturer til primært elektronikindustrien.

- Kontaktbørsen gav os ikke noget i 2005, men vi giver den en chance til. Initiativet er godt, og det skal lige have mulighed for at finde sit leje, siger salgsdirektør og medejer Hans Henrik Pedersen.

Seritronic fik for to år siden arrangeret fem møder, men kun det ene blev gennemført, og yderligere en udenlandsk virksomhed meddelte på standen, at produkterne ikke passede sammen.

- Måske har vi ikke været dygtige nok til at beskrive, hvad vi arbejder med, eller også er budskabet ikke nået frem. 2005-messen gav os ellers meget. En af de kunder, jeg havde sat sig som mål på messen, er i dag på vores top fem-liste over de største kunder, siger Hans Henrik Pedersen.

I det hele taget er Seritronic inde i en gunstig udvikling. Virksomheden er på syv år vokset til 60 medarbejdere, et nybyggeri har lige fordoblet arealet, og eksporten til hovedsageligt Norge, Sverige og Holland udgør nu 25 procent. Men virksomheden er åben for nye kontakter i Herning.