Danske virksomheder går glip af den stigende vækst i Afrika

Afrika er for alvor ved at omstille sig i en erhvervsvenlig retning, men den stigende vækst på kontinentet går uden om danske virksomheder. Dansk salgschef opfordrer erhvervslivet til bare at pakke taskerne og komme af sted.

Jesper Bendix er salgschef i firmaet Enkotec, der laver maskiner til fremstilling af præcissionssøm. Den hurtigstproducerende maskine kan lave 2.500 søm i minuttet.
Læs mere
Fold sammen

»Vi er kendt fra Finland til Sydafrika og fra Filippinerne til Chile, men der er et marked midtimellem, som vi ikke helt har dyrket på samme intense måde.«

Sådan siger Jesper Bendix om gruppen af afrikanske lande syd for Sahara. Han arbejder til dagligt som salgschef i selskabet Enkotec, der producerer maskiner til fremstilling af præcisionssøm via et såkaldt rotationsprincip. Et nichemarked, medgiver Jesper Bendix, og netop derfor er det væsentligt at være så bredt til stede i verden som overhovedet muligt. Også i Afrika.

»Afrika er et nyt kontinent, som åbner sig i øjeblikket. Det er der ingen tvivl om. Det har vi også mærket,« siger Jesper Bendix, som kan se et fremtidigt sømsalg tage fart i Afrika.

»Når den voksende mellemklasse i Afrika får penge mellem hænderne, så vil de også bo i nogle ordentlige huse.«

Enkotec er ikke den eneste virksomhed, der har fået øjnene op for Afrika, men det virker som om, at de fleste andre virksomheder ligger uden for Danmarks grænser. Beregninger af eksporten til Afrika udarbejdet af DI viser nemlig, at Danmark ligger langt efter en række europæiske lande, hvad angår eksport til kontinentet.

»Danmark har en lille andel i forhold til dem, vi sammenligner os med. Afrika er et marked med en lang række vækst­økonomier. Der er store væksttal, der ganske vist kommer fra et lavt niveau, men der er altså et vækstpotentiale, som det er tydeligt, at danske virksomheder ikke får del i,« siger Mads Lebech, direktør i Industriens Fond.

Han overvejer lige nu, om der er brug for, at Industriens Fond understøtter en eller anden form for oplysningsarbejde, så danske virksomheder kan få Afrika mere ind under huden:

»Det er vigtigt at være klædt på. Man kan ikke bare komme med en tropehjelm og tro, at man kan overføre den danske måde at lave forretning på til Afrika.«

Hvis Industriens Fond vælger at starte informationsarbejdet, kan det meget vel ende med at blive efterspurgt. En rundspørge til DIs virksomhedspanel afslører, at 12 procent flere virksomheder forventer at starte eksport til Afrika de kommende fem år.

»Der er stadig bunker af udfordringer, og korruption er stadig et stort problem. Men generelt er der en tendens til, at det bliver bedre, og at væksten gør markedet mere interessant,« siger Thomas Bustrup, direktør i DI.

»Det er et meget stort problem i mange afrikanske lande, at de ikke er gode nok til at forarbejde deres råvarer. Det gør, at der primært inden for fødevare- og råvareforarbejdning er mulighed for, at Danmark kan gøre en god forretning – samtidig med at vi hjælper med lokal udvikling.«

Bag den stigende forventning om at dyrke mere forretning i Afrika står også, at det er blevet væsentligt lettere.

»Der er stadig lang vej for mange afrikanske lande, men retningen er meget opmuntrende,« siger Augusto Lopez-Claros, som er leder af den af­deling i Verdensbanken, der analyserer globale indikatorer.

Han fremhæver blandt andet, at det tager under tyve dage at starte en virksomhed i 26 afrikanske lande. I 2006 var det blot tilfældet i tre.

»Det viser en erkendelse i regeringerne, at den private sektor skal spille en vigtig rolle i jobskabelsen og i produktionen af varer og tjenester. Hvis sektoren skal det, så skal der være de rigtige rammevilkår,« siger han.

Hvis man som dansk virksomhed får lyst til at benytte sig af de forbedrede forretningsvilkår i Afrika, så er det næste stop ifølge Jesper Bendix helt klart: Lufthavnen.

»Man skal ikke være bange for at rejse derned. Man skal bare købe en flybillet og pakke kufferten, for det viser sig, at den eneste måde at lave forretning på, er gennem personlige relationer.«