Danske Trælast åbner slaget om Nordens byggemarkeder

Byggemarkedsgiganterne Wolseleys og Saint Gobains indtog i Norden vil åbne for en kraftig konsolidering blandt forhandlerne af forskellige byggematerialer. Wolseleys høje pris for Danske Trælast vil friste mange tømmerhandlere til at sælge.

Danske Trælast åbner slaget om Nordens byggemarkeder - 1
Den britiske byggemarkedsgigant Wolseleys køb af DT Group - det tidligere Danske Trælast - kan blive startskuddet til en voldsom ommøblering blandt forhandlerne af byggematerialer. Ikke bare i Danmark, men i hele Norden.

Den franske mastodont inden for byggematerialer Saint Gobain begyndte allerede sidste år sin offensiv i Norden gennem købet af den svenske VVS-grossist Brdr. Dahl og den norske byggemarkedskæde Optimere. Og Finske Kesko gik sidste sommer ind i Norge med købet af byggemarkedskæden Norgros.

Tilbage var imidlertid den største lækkerbisken i Skandinavien, nemlig DT Group, som er Nordens absolut største forhandler af byggematerialer med en markedsandel på 10 procent.

Den relativt lille markedsandel fortæller noget om, hvor fragmenteret den indbringende byggevarehandel er i Norden. Med en overtagelse af DT Group ville man få adgang til de fire nordiske markeder.

Både Saint Gobain og Kesko var da også med til det sidste som interesserede, da kapitalfonden CVC skulle vælge køber til DT Group.

En høj pris
Vinderen blev så Wolseley, som til sidst bød knap 15 milliarder kr. for Trælasten, som tre år tidligere var blevet købt af CVC for godt seks milliarder.

Prisen er høj. Men ifølge en kilde tæt på Wolseley var det afgørende, at få DT Group, hvis briterne overhovedet ville gøre sig forhåbninger på det attraktive nordiske marked.

Mulighederne for mindre opkøb er dog stadig stor, og vækst gennem opkøb bliver da også en opgave for DT Groups koncernchef Steen Weirsøe under det nye ejerskab.

»Jeg tror, at Wolseleys opkøb vil medvirke til konsolideringen af branchen. Vi har set nogle af de store som Saint Gobain gå ind i Dahl, og nu kommer Wolseley så ind. Og så kan det jo godt være, at der sidder nogle, som får den tanke, om det ikke var værd at undersøge, om man skulle sælge sin forretning,« siger Steen Weirsøe med henvisning til den høje pris for DT Group med Stark og Silvan.

Med Wolseley som ejer kommer DT Group i koncern med verdens største forhandler af VVS-materialer. Og det er da også tanken, at vareudbuddet i DT Group skal udvides med noget af Wolseleys produktsortiment.

Dermed er Steen Weirsøes gamle vision om et supermarked for byggematerialer, hvor kunderne kan få alt det samme sted, rykket et skridt nærmere.

Steen Johansen, som gennem en årrække har haft mange berøringsflader til den danske og nordiske byggematerialeindustri og -handel, og som i dag er industriel rådgiver for virksomheder i branchen og for investeringsbanken HSH Gudme, forudser, at der må komme en forholdsvis hurtig reaktion på Wolseleys køb af DT Group.

»Steen Weirsøes ganske flotte ide for nogle år siden om at danne et byggeriets supermarked er nu nærmere ved at blive realiseret end nogensinde før. Når DT Group gennem Wolseley også bliver stærk på VVS-området, vil deres store totalentreprenørkunder i Danmark og Sverige kunne nøjes med at handle et sted. Det må alt andet lige sætte VVS-grossisterne Brdr. Dahl, som ejes Saint Gobain, Sanistål og A&O Johansen under pres med betydelig risko for at miste markedsandele på VVS-artikler til DT-Group,« siger Steen Johansen.

Nødvendigt modspil
Både Saniståls administrerende direktør Christian B. Lund og A&O Johansens bestyrelsesformand Ivan Hermansen afviser dog, at det får nogen større betydning for dem, at Verdens største VVS-forhandler nu ejer Danmarks - og Nordens - største byggemarkedskæde.

Steen Johansen forudser imidlertid, at f.eks. Saint Gobain nødvendigvis må komme med et modspil f.eks. i form af opkøb af en dansk byggematerialekæde.

»Her er der p.t. kun Bygma og DLH at vælge mellem - men naturligvis kan man også forestille sig, at aktionærer i Råd&Dåd-kæden fusionerer for at udgøre et reelt modspil som kapitalkæde til Stark, Bygma og DLH, og til at være en attraktiv partner ved et eventuel opkøb/fusion med en anden skandinavisk byggemarkedskæde eller VVS distributør,« siger Steen Johansen..