Vi befinder os i begyndelsen af 1970erne. Stedet er A.P. Møllers hovedkontor i det indre København. En ung, nyansat Jess Søderberg, der senere skulle afløse Mærsk Mc-Kinney Møller som adm. direktør i A.P. Møller - Mærsk, havde et ærinde på direktionsgangen, hvor han stødte på hr. Møller. Til skibsrederens misfornøjelse havde Jess Søderberg ikke slips på.
»Hvis De vil komme på direktionsgangen, så må De købe et slips,« sagde Mærsk Mc-Kinney Møller ifølge Jens Chr. Hansen og Søren Dominos bog »Søderberg: Mand af Mærsk«.
Efter historien skulle Søderberg derefter have købt et ganske farvestrålende slips, hvortil hr. Møller resignerede med et:
»Ja, ja, det er da et slips …«
Det kommer næppe bag på nogen, at netop A.P. Møller - Mærsk har været en højborg for slipset – en beklædningsgenstand, som ophøjer jakkesættets magtudtryk i anden potens og i generationer har adskilt erhvervslivet fra den kreative klasse. Kontoret fra sommerhuset. Christiansborg fra Folkemødet.
Men det er, som om slipset ikke længere er, hvad det var. Tag bare A.P. Møller - Mærsk for eksempel. 40 år efter Jess Søderberg blev formanet om at købe et slips, afholdt shippingkæmpen sin årlige kapitalmarkedsdag, og i materialet til det vigtige møde var der naturligvis et billede af den nuværende administrerende direktør, Søren Skou – Danmarks mest magtfulde CEO. Hvid skjorte, mørkeblåt jakkesæt, ikke noget slips.
Eller tag Niels B. Christiansen, administrerende direktør i Lego. I Berlingskes arkiver har vi omkring 200 billeder fra hans tid som direktør i Danfoss, og han bærer slips på samtlige billeder. Med undtagelse af et enkelt, hvor han havde butterfly på, da han modtog Ridderkorset. I august 2017 blev Niels B. Christiansen så direktør i Lego, og sidenhen er det ikke lykkedes Berlingskes fotografer at fange ham med slips på – eller butterfly for den sags skyld.
Eller tag energiselskabet DONG, hvor den mandlige del af ledelsen altid har haft slips på i årsrapporterne. I 2017 ændrede DONG så navn til Ørsted – ind kom nordisk design og ud gik slipset.
»Det er en rejse,« sagde en af lederne til mig før et interview, da jeg spurgte til den ændrede påklædning, men også han fornemmede, at der var ved at ske et skifte i kravene til slips.
Salget er faldende
Slipset har gennemgået mange udviklinger gennem årene. I 1960erne skulle slips være smalle, som vi ser dem i TV-serien Mad Men om reklamebranchen i New York, og i 1980erne nåede slipsene en størrelse, der for altid vil skrige corporate raiders og Gordon Gekko. Siden skulle slipset være smalt igen, men helt væk har det vist nok aldrig været før.
Det handler om en opblødning af det signal, man gerne vil sende som virksomhed.Hans Peder Lange, butikschef i Troelstrup
Fordi direktionerne i tre store selskaber har ladet slipset ligge i klædeskabet, er det jo ikke det samme, som at erhvervslivet generelt har vendt slipset ryggen. Men noget kunne tyde på det. Hos en af de danske hovedleverandører til erhvervsfolks garderober, herremagasinet Troelstrup i København, sælger man hvert år 3.500 stykker halsbeklædning – hvoraf langt størstedelen er slips. Det tal har dog været højere før i tiden, og butikschef Hans Peder Lange har også observeret, at slipsets popularitet er vigende.
»Vi lægger også mærke til, at der er sket en ændring omkring slipset. Flere og flere vælger det fra, og jeg tror, det handler om en opblødning af det signal, man gerne vil sende som virksomhed,« siger Hans Peder Lange, der vurderer, at der trods alt stadig findes slipsebastioner som for eksempel advokathusene, men at den slipseløse virkelighed har bredt sig.
»Moden er generelt gået meget over mod at være velklædt og afslappet, mere end at gå i en arbejdsuniform. Det gælder ikke bare slipset, for vi ser også mange, som går med T-shirt eller sneakers til jakkesættet,« siger han.
»Går I så med slips i weekenden?«
I den modsatte ende af advokathusene finder vi formentlig dagspressen. På nærværende erhvervsredaktion har vi to medlemmer, som går med slips, og den ene gør det kun om fredagen. Den uhøjtidelige tilgang til garderoben har ført til flere pudsige møder med erhvervslivet. En af mine kolleger mødtes med den amerikanske bankmand Richard Gnodde fra Goldman Sachs til et interview, og han kunne ikke lade være med at kommentere manglen på slips.
»Hvordan fungerer det? Går I så med slips i weekenden?« lød kommentaren.
Netop i bankverdenen har slipset været et magtsymbol. Ligesom en nyansat investment banker ikke kan komme anstigende med et Patek Philippe-ur, kan han ikke komme med et Hermès-slips.
»Du skal ikke komme til en jobsamtale i et Hermès-slips. Jeg er skide ligeglad med, om du har råd til det, du skal gøre dig fortjent til det,« som den satiriske blog »Goldman Sachs Elevator« engang lettere karikeret konstaterede.
I »Liar's Poker«, Michael Lewis’ klassiske insider-beretning fra den nu solgte storbank Salomon Brothers, går de rigtige investment bankers med Hermès-slips, mens udskuddene i obligationsafdelingen (der i øvrigt tjente alle pengene i Salomon) gik med 15 centimeter brede slips fra det nærmeste supermarked. Ifølge bogen blev den notorisk dårligt klædte chef for afdelingen, Lewis Ranieri, tvunget til at købe smallere slips blot for at blive rasende, da han en dag spildte suppe ud over sig. Havde slipset været bredere, havde han ikke ødelagt sin skjorte også.
I den danske bankverden er slipset heller ikke uddødt. Administrerende direktør i Danske Bank, Thomas Borgen, skulle ifølge Jyllands-Posten engang have overfuset en slipseløs mand i bankens elevator.
»Kan du så få et slips på. I Danske Bank skal alle være klædt ordentligt.«
Manden viste sig i øvrigt at være en kunde.
Tech vinder frem
Hvor slipset tidligere sendte et signal om magt, succes (hvis det var fra Hermès) og ordentlighed, er der de seneste år sket et skred. Torsten Grunwald, der er ekspert i herremode, og i mange år har ført pennen på bloggen »Den velklædte mand,« tilskriver skredet Silicon Valley. Teknologisektoren har været den hotteste branche de seneste 20 år, og guruerne – hvad end de er Steve Jobs, Mark Zuckerberg eller de to Google-grundlæggere – er ikke ligefrem slipsedrenge.
»Hvis du før i tiden sad for bordenden og styrede slagets gang, bar du slips. Sådan er det ikke nødvendigvis længere. Tech-ledere, de mest feterede ledere i dag, går sjældent med slips. Beholder du slipset på, kan det se ud, som om du ikke har forstået tidens nye signaler,« siger Torsten Grunwald.
»Der er også hele iværksætter-hypen – den er fyldt med folk, som er meget afslappet klædt. Der er generelt sket en bevægelse, så man kan komme til at se lidt forstokket og næsten kejtet ud, hvis man går rundt med et slips. Samtidig kan slipset stadigvæk noget og for eksempel symbolisere overblik og troværdighed. Når man beslutter, om man skal fotograferes med slips eller ej, spørger man sig selv, hvad der er smartest i forhold til investorer og kunder. I dag vurderer de fleste så, at det er bedst at droppe slipset,« siger han.
Torsten Grunwald pointerer, at opblødningen af erhvervsuniformen faktisk bliver en smule paradoksal.
»Når man ser denne hær af mørke jakkesæt, hvide skjorter og sorte sko, kan man godt savne slipset. Før i tiden var det trods alt det, der brød uniformeringen. Fjerner du slipset fra jakkesættet, fjerner du paradoksalt nok et tegn på individualitet og selvstændig tænkning, som ellers ligger i kernen af tech-kulturen,« siger han.
Så måske kommer der en ny bølge, hvor fremtidens iværksættere snor et stykke stof om halsen, når de sidder og nørkler i deres kælder. Glem ikke, at Steve Jobs trods alt gik med slips, inden rullekraven blev hans foretrukne uniform. Men for etablerede virksomheder, der er gået væk fra slipset, bliver det nok svært igen at bede medarbejderne om at tage det på, vurderer Hans Peder Lange fra Troelstrup.
»Jeg tror, at slipset kommer tilbage, men det kommer nok tilbage i en anden form, hvor det i højere grad bliver »first movers«, som bruger slips. Jeg tror, det bliver svært at komme tilbage og genskabe slipsets uniformudtryk, for når virksomheder er gået væk fra slips som en del af dresscoden, er det svært at gå tilbage igen,« siger han.
Og nå ja, hos A.P. Møller - Mærsk er der faktisk ikke et krav om slips, som det er nu. Pressechefen skriver til Berlingske, »at som medarbejder skal du fremtone professionelt over for forretningspartnere og kolleger og derfor være klædt i forretningstøj«.