Danske sightseeing-busser flager ud

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

To af landets absolut største turist- og sightseeing-busselskaber Auto Paaske og Copenhagen Excursions har det seneste år

oplevet et voldsomt pres fra udenlandske busser, der på det nærmeste momsfrit går ind og overtager den ene turistkørsel

efter den anden.



Med gældende EU-regler i lommen kommer de udenlandske vognmænd til landet og konkurrerer med momsindbetalinger

til den danske stat på fire pct., mod 25 pct. for danske busvognmænd.



- Det er grotesk, at busser på udenlandske

plader helt lovligt kan køre tomme helt fra Spanien og til København og udkonkurrere danske virksomheder, fordi loven

tilgodeser de udenlandske busser, siger adm. direktør for Københavns Rundfart



A/S, der ejer Auto Paaske, og Copenhagen

Excursions, Preben Paaske.

Flere oplagte fordeleHan har regnet lidt på sagen, og de beregninger fortæller ham,

at han årligt vil øge virksomhedens samlede overskud med 3,5 mio. kr., hvis han flytter selskabets adresse til et andet

EU-land.



Preben Paaske planlægger derfor på nuværende tidspunkt at oprette et nyt selskab i et andet EU-land,

som han af konkurrencemæssige hensyn ikke ønsker at navngive, og indregistrere selskabernes op mod 80 busser der.



-

Jeg bliver nødt til at gøre noget nu, for ellers er der en stor risiko for, at jeg ikke har en forretning om fem år.

Det er urealistisk at forestille sig, at danske selskaber kan blive ved med at stå imod konkurrencen, siger han.



Ud over

de store momsbesparelser vil der, alt efter, hvilke lande man etablerer sig i, være andre fordele, herunder mulighed for at

køre med op mod 20 pct. flere passagerer per bus, som det er tilfældet med tyske turistbusser.



Preben Paaske har

i et brev til skatteministeren foreslået, at bustransport sidestilles med togdrift og luftfart, hvor der ingen moms pålægges.

Fordelen ved denne løsning er også, at det omfattende sorte arbejde i branchen ville nedbringes, fordi det også

her er den ubetalte moms, der primært konkurreres på.