Danske milliardærer skyder penge i digital biludlejning

Både Kjeld Kirk Kristiansen og Anders Holch Povlsen har skudt penge i nye udlejningskoncepter. Foreløbig ser de etablerede biludlejere på nye digitale konkurrenter med sindsro, men de holder alligevel et vågent øje med dem.

30BBMBIL.jpg
Læs mere
Fold sammen

De seneste to år er de traditionelle biludlejere på det danske marked blevet udfordret af to nye nettjenester, der gør det muligt for private at leje deres egen bil ud til andre med et kørselsbehov.

Gomore.dk, stiftet af iværksætteren Martin Mølsgaard, blev oprindeligt lanceret som en samkørselsportal. Men Gomore formidler nu også privat biludlejning og leasingaftaler på biler til private med tilladelse til at leje dem ud.

Den anden nye spiller er Minbildinbil.dk, stiftet af bl.a. Milad Avaz. Endnu er deres andel af biludlejningsmarkedet forsvindende lille. Martin Mølsgaard anslår over for Berlingske Business Magasin, at Gomore i fjor har omsat for ca. 15 mio. kr. på biludlejning.

»Men vi får nye lejere og udlejere hver eneste dag, og leasingkonceptet med ret til at udleje er der også stor interesse for,« siger Martin Mølsgaard.

Milan Avaz oplyser, at Minbildinbils primære opgave p.t. er at få udvidet antallet af udlejere, så nettet også er tæt i provinsen.

Der omsættes for ca. 1,5 mia. kr. på markedet for biludlejning i Danmark. Internatio­nale udlejningsvirksomheder som Hertz, Avis og Europcar har traditionelt siddet på en stor del af omsætningen, men også mindre spillere gør sig gældende. Som f. eks. Driveon.net eller Lejetlig.dk

At de nye spillere som Gomore og Minbildinbil mener det seriøst, kan aflæses af investorkredsen bag dem. Gomore har flere business angels i ejerkredsen, bl.a. stifteren af Just Eat, Jesper Buch, der nu gør sig som venturekapitalist med base i Spanien.

Minbildinbil er stiftet af incubatorvirksomheden Founders, som ejes af Kirkbi Invest, William Demant Invest og Bestseller, hvis direktør, Anders Holch Povlsen, personligt har investeret kraftigt i andre disruptive netspillere som tyske Zalando, britiske Asos og danske Stylepit og Nemlig.com.

Privat biludlejning lovlig

I den etablerede branche tager man foreløbig udfordringen fra Gomore og Minbildinbil med ro.

Poul Tvede, adm. direktør for Europcar og formand for brancheforeningen Danske Biludlejere, påpeger, at biludlejningsbranchen har stigende omsætning – bl.a. fra turister og kongresgæster, der besøger Danmark.

»De nye udlejningstjenester for privatbiler har et volumen, der ikke på nogen måde truer os, men vi holder da øje med fænomenet.«

Biludlejernes Forening har dog spurgt Justitsministeriet, om privat biludlejning er lovligt, og har fremhævet, at private udlejere slipper for krav, som traditionelle udlejningsfirmaer skal leve op til – f.eks. bilsynsbestemmelser. Justitsministeriet har foreløbig konkluderet, at privat biludlejning via de nye sites er lovlig. Derimod skal de private udlejere opgive deres lejeindtægter til skat, og de må kun fratrække udgifter, der knytter sig til biludlejningen. Aktørerne inden for delebilsordninger frygter heller ikke de nye private netspillere.

Direktør Bjarke Fonnesbech fra det forbrugerejede delebilselskab Letsgo ser Gomore og Minbildinbil som nye spillere, der dækker andre behov.

»Vores kunder foretrækker os, fordi det er let at leje en delebil. Vi har indført kodesystemer, så du blot kan hente og køre afsted i den delebil, du har lejet fra den parkeringsplads, hvor den står. Det er nemt, og det fortrækker mange,« siger Bjarke Fonnesbech.

I klassiske delebilsordninger som Lets­Go og Hertz Delebiler betaler man et månedligt kontingent – ca. 250-til 300 kr. – der dækker administrationsomkostninger og forsikring. Desuden betaler man minimum en døgntakst på 230 kr. plus en kilometertakst på tre kr. pr. kørt km. Det er ca. det dobbelte af, hvad man betaler hos Gomore eller minbildinbil.

Uber-fænomenet

Også på taxifronten er en ny digital spiller, Uber, trådt i karakter på det danske marked. Ubers samkørselskoncept er dog meldt til politiet af Trafikstyrelsen, fordi styrelsen mener, der er tale om hyrevognskørsel.

Det samme mener Dansk Taxaråd. Men foreløbig kører Uber videre i Danmark – dog kun på lavt blus. En limousinetjeneste med navnet Uber Black og en samkørselstjeneste Uber Pop med tilhørende apps er tilgængelige, men antallet af tilsluttede biler er begrænset.