Danske køkkener bider sig fast i Kina

HTH er ved at give kineserne smag for danske køkkener. Den svenskejede koncern fik nyt rekordresultat i 2003. Væksten trækkes især af øget eksport og vækst i lavpriskæden Gør-det-selv.

Læs mere
Fold sammen
Kineserne spiser alt på fire ben undtagen stole og borde, siges det. Men de set fra dansk side noget aparte kinesiske spisevaner er altså ikke mere anderledes, end at kineserne gerne vil lave mad i pæredanske HTH-køkkener.

Den danske køkkengigant tog i 2003 sine første skridt på det kinesiske marked. Sidste år leverede HTH 500-600 køkkener til en samlet værdi af 5-6 mio. kr. til Kina. Det kinesiske marked er i kraftig vækst, og i juni åbner HTH egen butik i Beijing. Adm. direktør Preben Bager, HTH, forventer en fordobling af omsætningen, og ser store vækstperspektiver på det kinesiske marked.

Med en lokal samarbejdspartner, Cosco, som har byggedivision, der årligt opfører 15.000-17.000 boliger, satser HTH i første omgang på at sælge køkkener til byggeprojekter, men med den nye butik vil man se, om man også kan tiltrække private kunder, og Preben Bager vil absolut ikke udelukke, at HTH senere selv etablerer sig i Shanghai, hvor Cosco ikke har aktiviteter.

Statussymbol
»For kineserne er der stor status i at have et ægte importeret køkken. Vi skal ikke ændre vores køkkener for at eksportere dem. Samtidig har vi fordelen af, at der er masser af transportkapacitet fra Europa til Kina. Det koster 60 kr. at sende et skab fra fabrikken i Ølgod til København. Det samme skab kan vi sende fra fabrikken og få leveret på kajen i Shanghai for 22 kr.,« siger Preben Bager.

Omsætningen i HTH-koncernen rundede i 2003 for første gang en milliard kroner. På en femårs periode er omsætningen vokset med godt 50 procent, og HTH Køkkener har formået at styre væksten, så omsætningsvæksten ikke sket på bekostning af overskudsgraden.

Væksten er især sket på eksportmarkederne. I dag kommer 36 procent af HTHs omsætning fra eksport. Herhjemme er det især HTHs lavpriskæde, Gør-det-selv, som trækker væksten. Der kom fire nye lavprisbutikker til i 2003, og med 23 butikker er der næsten lige så mange Gør-det-selv-forretninger som de almindelige HTH Køkkenforum-butikker, som der er 28 af. På toppen af kransekagen har HTH to Unofom-butikker, der er målrettet luksussegmentet.

Svenskejet
HTH er ejet af den svenske Nobiakoncern, som med en omsætning på 10 mia. svenske kr. er Nordens største køkkenproducent. Herhjemme ejer Nobia også Invita-køkkener. De to kæder optræder uafhængigt af hinanden over for forbrugerne, mens man samarbejder på indkøbssiden.

Tidligere på ugen meddelte den svenske Ballingslövkoncern, at man havde købt Svane Køkkenet i Danmark, med opkøbene er det nordiske køkkenmarked i stigende omfang ved at blive et duopol med de to svenske kæder som altdominerende. I Danmark sidder datterselskaber til de to svenske kæder således på tæt på 60 procent af den samlede omsætning.