Danske kabinefolk sår tvivl om SAS' overlevelse

Mismodet blandt de danske kabineansatte i SAS breder sig. Spændende perspektiver for SAS efter spareplanen, mener SAS-ledelsen.

Danske kabinefolk sår tvivl om SAS' overlevelse - 1
Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
De danske kabineansatte i SAS ser ikke længere en fremtid for det fællesskandinaviske luftfartsselskab.

Midt i de afgørende forhandlinger om den samlede spareplan på 1,6 mia. kroner, hvoraf kabinepersonalet skal levere størsteparten, kommer den dystre og opsigtsvækkende melding fra de danske stewarder og stewardesser.

»SAS overlever ikke i sin nuværende form. SAS dør, og vi fortjener ikke at overleve sådan som selskabet drives i dag,« siger formanden for de 1.400 danske kabineansatte, Verner Lundtoft Jensen.

Det er særligt manglende visioner for fremtiden, der får kabineformanden til at afsige dødsdommen over SAS. Ligeledes er frustrationen stor over, at netop de kabineansatte i Danmark, Norge og Sverige er udset til at være den afgørende faktor for, om selskabet overlever ved at skulle levere besparelser på op mod 900 mio. kr. ud af de sammenlagt to mia. svenske kr. i den sidste del af spareplanen Turnaround 2005.

»Om vi så arbejdede gratis ville det kun dække halvdelen af SAS´ underskud på de interkontinentale ruter, der er på knap én milliard kroner. SAS pålægger os ansvaret for selskabets overlevelse, men vi må blot beklage og sige, at vores skuldre ikke er brede nok,« siger Verner Lundtoft Jensen.

Af samme grund tror de kabineansattes forhandlingsdelegation ikke længere på en aftale med SAS-ledelsen efter tre ugers forhandlinger i forligsinstitutionen uden resultat. Alligevel mødes parterne igen i dag klokken 10.00. På grund af forhandlingernes placering i forligsinstitutionen er Verner Lundtoft Jensen forhindret i at udtale sig konkret om forhandlingerne.

Adm. direktør for SAS Danmark, Susanne Larsen, beklager medarbejdernes dystre forudsigelser, men understreger, at de selv er herre over, hvordan fremtiden tegner sig.

»Jeg kan godt forstå, at der breder sig en træthed, men der er ingen grund til at miste modet. Når vi igennem det her, så tegner der sig et spændende pespektiv for SAS med ekspansion og flere passagerer,« siger hun.

Mens forhandlingerne står på, arbejder den øverste ledelse i SAS videre med en alternativ plan, der kan koste 10.000-15.000 arbejdspladser. Planen indebærer blandt andet nedskæringer i trafikken og en gradvis lukning af de oversøiske ruter.