Danske Bank vil gerne ejes af udlandet

Danmarks største bank bruger mange kræfter på at markedsføre sine aktier i udlandet. I år har investor relation-chefen 50-60 rejsedage og op mod 400 møder med investorer.

Danske Bank vil gerne ejes af udlandet - 1
Læs mere
Fold sammen
Danske Bank-aktien var den aktie, der gik flest gange fra en investors hånd til en anden på Fondsbørsen i 2003. Langt de fleste hænder var danske, men banken vil gerne have aktien til at passere flere udenlandske hænder.

Med en omsætning på 65 milliarder kr. var Danske Banks aktie den mest omsatte på Fondsbørsen i 2003.

Men selv om Danske Bank har betydelige aktiviteter i de nordiske lande og i flere europæiske lande er to tredjedele af bankens 711 millioner aktier på danske hænder.

Banken bruger ellers - som flere af de andre store børsnoterede virksomheder - betydelige ressourcer på at »markedsføre« sine aktier i udlandet, og de fem ansatte i bankens investor relations-afdeling har et klart mål om, hvor mange af bankens aktier, der skal være på udenlandske hænder.

»40 procent er målet. Men det er ikke noget, vi når på et enkelt år,« siger Tonny Thierry Andersen, der er leder af Danske Banks relationer til investorerne.

Banken har oprustet betydeligt på det her område inden for de seneste par år, og i år bliver satsningen rullet ud med fuld styrke. Det sker blandt andet ved at opsøge de steder, hvor kapitalen er.

»Normalt tænker man på London og New York, når man taler om kapital i udlandet. Men der findes faktisk store midler i byer som San Francisco, Los Angeles, Denver og Minneapolis,« siger Tonny Thierry Andersen.

Han har allerede planlagt en besøgsrække i en stribe byer på den amerikanske vestkyst og i midtvesten i USA. I nogle af de byer er investeringsformuen for eksempel større end i Zürich, der traditionelt er kendt for at være en investeringsby med omfattende formueforvaltning.

»Man banker ikke bare på døren, og siger »hej, vi er Danske Bank«, fordi Danske Bank måske ikke ligefrem er en bank, de kender mange steder i for eksempel midtvesten. Det er derfor vigtigt at gøre sig klart, hvilke investorer man besøger,« siger Tonny Thierry Andersen.

Inden afgang på sådan en »salgsturné« vurderes mulighederne grundigt, så det er investorer med den rette profil, der bruges kræfter på.

400 roadshows i 2004
Markedsføringen af Danske Banks aktie betyder, at Tonny Thierry Andersen vil befinde sig i udlandet i næsten to måneder sammenlagt i år. Rejserne går til europæiske lande og USA, og i alt er der planlagt cirka 400 møder med investorer i 2004.

»Det er vigtigt, at vi er synlige over for investorerne - både dem, der allerede har investeret i os og dem, der måske kunne tænke sig at gøre det,« siger Tonny Thierry Andersen.

Bankens øverste chef, ordførende direktør Peter Straarup, deltager langt fra i alle møder. Han deltager typisk i præsentationer i forbindelse med offentliggørelse af helårs- og halvårsregnskab. Chefen for bankens investor relations-aktiviter er ikke i tvivl om værdien af arbejdet.

»Med en stor spredning af aktierne får man alt andet lige en større omsættelighed af aktierne. Jo mere likvid en aktie er, des bedre prissat bliver den,« siger Tonny Thierry Andersen.

Senior porteføljemanager Jens Thomsen fra BankInvest, der selv vurderer investeringsmuligheder hele tiden, er ikke i tvivl om, at Danske Bank er på rette spor.

»Det er sundt for Peter Straarup at præsentere sin virksomhed i udlandet, hvor han møder nogle investorer, han skal overbevise i højere grad end i Danmark, hvor han jo er temmelig kendt,« siger Jens Thomsen.

En nøjagtig oversigt over nationaliteten af Danske Bank-aktiernes ejere findes ikke. Men bankens analyser viser, at over 16 pct. af aktierne er i USA, mens næsten ni procent er i England.

På tredjepladsen følger Tyskland. I alt vurderer banken, at cirka en tredjedel af aktierne befinder sig uden for Danmarks grænser.