Med Swipp, Paii og MobilePay er der hård konkurrence på markedet for mobile betalingsløsninger. Men danskerne bruger også i stigende grad mobilbanken i stedet for den fysiske filial eller netbanken. Men hvilken bank giver den bedste brugeroplevelse?

Berlingske har kigget på fem mobilbanker, hvor vi tester overblik, funktioner, brugervenlighed, grænseflade og hastighed.

Danske Bank

Danske Bank fremhæves ofte for deres teknologiske kvantespring i bankbranchen. Særligt båret af betalingstjenesten MobilePay, som banken for nyligt lancerede variant nummer tre. Dermed tæller familien MobilePay til privatkunder, MobilePay Business til erhvervsdrivende og MobilePay Online, som kan bruges, når man handler på nettet.

Men MobilePay er langtfra det eneste digitale produkt, Danske Bank har brilleret med. Mobilbanken er først og fremmest grafisk en meget overskuelig tjeneste, hvor funktionerne er bygget op omkring tre »hjul«, som giver en god organisering og overblik over de mange funktioner. Fra app’en er det udover almindelige funktioner som at overføre penge, betale girokort, se konti, også muligt at se lån i boligen, få overblik over danske og udenlandske aktiemarkeder, renter og råvarepriser på eksempelvis olie og guld.

Mængden af funktioner er næsten overvældende, og man kan måske argumentere for, at nogle af de finansielle manøvrer vil gøre sig bedre på en større computerskærm. Men det er rart at have muligheden.

Eneste anke er, at brugerfladen så småt begynder at se lidt træt ud. Den grafiske brugerflade har ikke ændret sig meget siden 2010, hvor Danske Bank lancerede app’en. Den er god og brugbar, men viser så småt alderdomstegn.

Nykredit

Når man åbner Nykredits app, får man tre valgmuligheder. Log ind i mobilbanken, lav betalinger med betalingstjenesten Swipp eller få informationer om at spærre betalingskort. Det er smart, enkelt og velfungerende.

Selve mobilbanken er modsat Danske Banks bygget mere klassisk op. Man mødes af en startskærm, der giver et hurtigt overblik. Her fremgår eksempelvis ens budgetkonto, lønkonto og ratepension, mens det også er muligt at se depoter som kapitalpension samt realkreditlån.

Fra startskærmen er der i toppen også direkte adgang til udbakken, betalinger af indbetalingskort og konto-til-konto overførsler. I højre side har man udover de tre adgang til et par ekstra funktioner. Dog noget færre, end det er tilfældet hos Danske Bank.

Det er eksempelvis muligt at designe sit eget betalingskort, finde den nærmeste filial og muligheden for at udregne, hvor meget du har råd til at købe bolig for. Funktionen er imidlertid meget simpel og fungerer kun som vejledende. Nykredit henviser også til, at man kan kontakte Nykredit og få en individuel rådgivning.

Oplevelsen er markant bedre på iPhone, da Android-versionen er mindre flydende og animationerne mere hakkende.

Nordea

Mobilbanken fra Nordea er en endnu mere barberet version, hvor der kun er fokuseret på de absolut mest nødvendige funktioner. Her er ingen valutaomregner, kursliste eller lister over fastforrentede lån.

I stedet er det muligt at at overføre penge til andre og flytte beløb mellem forskellige konti. Hovedmenuen er en oversigt over dine konti, hvor du også eksempelvis kan se dit boliglån. Skal du overføre penge til andre foregår det med NemID og dertilhørende nøglekort. Når du åbner app’en logger du også ind med NemID, men kun dit brugerID og adgangskode, men ikke nøglekortet. Man kan også se fremtidige og tidligere betalinger. Her kunne der imidlertid være en bedre indeksering eller søgefunktion, da man kan bruge meget tid på at bladre langt tilbage i tiden. Når app’en åbnes kan man vælge at åbne enten mobilbanken eller Swipp.

Skandinavisk Data Center

Skandinavisk Data Center udarbejder ligesom BEC, en app, som de tilknyttede banker bruger. De kan dog sætte deres eget præg med farver og design, men er i princippet og målt på funktionalitet ens. Vi har taget et kig på Spar Nords version af app’en, som omkring 50 pengeinstitutter bruger.

Som det også er tilfældet med app’en fra Nykredit, er oplevelsen på iPhone synligt bedre end Android-versionen, hvor app’en hakker og ikke føles gedigen og stabil. Den kører imidlertid fint på iPhone.

Til gengæld trænger designet og brugerinterfacet til en opdatering. Der er klart tale om funktion over form, for det er ikke en specielt pæn app, der primært består af grå bokse. Det hjælper heller ikke på brugeroplevelsen, at tingene foregår ret langsomt. Fra man trykker på en knap til at være inde i det nye vindue kan det tage op til to sekunder. Det lyder måske ikke af meget, men kan klart mærkes ved jævnligt brug.

App’en er ikke spækket med funktioner. Udover overførsler og indbetalingskort er der mulighed for at tilgå Swipp, spærre kort, bruge en valutaomregner og finde nærmeste filial. Altså meget grundlæggende funktioner.

Sydbank

Sydbanks app adskiller sig med et markant anderledes og friskt design, hvor det blandt andet er muligt at vælge sin egen baggrund. Brugerfladen består primært af en tekstliste, som man kan bladre op og ned i.

I listen er der adgang til en række funktioner, som udover kontooverblik, Swipp, depotoverblik, overførsel og indbetalingskort også rummer mulighed for at handle aktier og obligationer samt se kurslister og papirdetaljer og oprette dine egne kurslister. Endelig indeholder app’en også en valutaregner og -kurser.

Det hele foregår gnidningsfrit og i et flot interface med velvalgte og letlæselige typografier, der gør app’en overskuelig.

Generelt er app’en mere »flad« i designet, som er den retning både Apple, Googles Android og Windows Phone har bevæget sig i de seneste år. Altså færre gradueringer og farverige ikoner, men i stedet et mere minimalistisk og simpelt udtryk.

Det fungerer godt. Android-versionen hakker dog markant.