Danske Bank bejler til de små

Landets største bank indleder nu en offensiv mod de små og mellemstore virksomheder. De attraktive kunder skal lokkes tilbage i folden med en pakkeløsning.

Danske Bank bejler til de små - 1
»Vi har måske ikke haft kræfter til at være så offensive, som vi gerne ville være. Det har vi nu,« siger Bjarne Jørgensen, underdirektør i Danske Bank. <br>Foto: Kartan Kåber<p> Fold sammen
Læs mere
Danske Bank går nu målrettet efter de over 300.000 små og mellemstore virksomheder i den private sektor. Våbnet er en pakkeløsning, hvor virksomhederne stilles besparelser på renter og gebyrer i udsigt.

Banken har brugt et år på at analysere erhvervskundernes behov og har nu sammensat en pakkeløsning, der foreløbig er blevet testet af 200 mindre erhvervsvirksomheder. Tilbagemeldingerne har været positive, siger underdirektør Bjarne Jørgensen, der har ansvaret for bankens små og mellemstore virksomheder.

»Vi har igennem nogle år set, at nogle af vores erhvervskunder - specielt de mindste - har ment, at det var sjovere at være kunde i en anden bank. Det har vi tænkt os at gøre noget ved nu,« siger Bjarne Jørgensen.

Han henviser til, at Danske Bank internt har brugt mange ressourcer på overtage RealDanmark med BG Bank og Realkredit Danmark. Det har blandt andet betydet, at der er blevet lukket 150 filialer, og det har medført en vis kundeafgang.

»Vi har måske ikke haft kræfter til at være så offensive, som vi gerne ville være. Det har vi nu,« siger Bjarne Jørgensen.

Danske Bank har traditionelt været dansk erhvervslivs foretrukne bank, men flere uheldige episoder i de senere år har givet den opfattelse, at banken kun er interesseret i de store virksomheder. En af grundene til, at banken fik prædikatet som de store virksomheders bank var en episode i foråret 2002, da banken begyndte at tage et gebyr for at modtage kontant indbetaling fra erhvervskunder.

Pris ikke afgørende
Danske Banks undersøgelse hos erhvervskunderne viser, at prisen for at være kunde i en bank har en betydning, men det er ikke det vigtigste. Til gengæld sætter de selvstændige stor pris på at blive præsenteret for en løsning, der giver overblik og tilgængelighed. Men virksomhedsejerne sætter også pris på, at der er tale om en fleksibel løsning, og at prisen for at benytte den, er til at gennemskue. Derfor har banken sammensat en pakke, der indeholder de elementer.

»Pakken skal gerne hjælpe de selvstændige erhvervsdrivende med det, de synes er mindst interessant - nemlig at sidde inde på kontoret og ordne bankforretninger. De fleste selvstændige synes, at det er mange gange mere interessant at beskæftige sig med driften af deres virksomhed,« siger Bjarne Jørgensen.

Med over 300.000 virksomheder i den private sektor, er Danmark i høj grad de de små og mellemstore virksomheders land i modsætning til for eksempel Sverige, der er præget af flere meget store og internationale virksomheder.

Danske Banks markedsandel på området svarer ikke til bankens størrelse. De mindre banker og sparekasser har dermed haft held til at tiltrække mange mindre virksomheder.

Danske Bank har allerede lanceret en kundepakke over for privatkunder. Med over 150.000 pakker solgt, betragter banken det som en succes.