Dansk tøj klæder svenskerne

I 1998 købte svenskerne danske bluser og bukser for knap 2.6 mia. kroner. Det er en stigning på 10 procent, og Sverige udgør med 24 procent nu den største andel af eksportmarkedet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når Dansk Textil & Beklædning torsdag åbner den halvårlige modemesse i Bella Centret i København, vil en stor del af standene være optaget af svenske tøjleverandører. Men også hos de svenske indkøbere er der en voksende interesse for danske mærkevarer, og nabolandet er efter en årrække igen blevet Danmarks største eksportmarked for tøj.

Traditionelt er Sverige en stor aftager af dansk modetøj, men i 1993 blev broderfolket hægtet grundigt af, da den svenske krone blev devalueret, og befolkningen mistede købekraft.

"Nu er vi ved at være en lille milliard kroner over det niveau, vi lå på i 1993. Det er glædeligt for den danske tøjindustri, og vi er glade for, at den svenske økonomi kun var ude i kulden i en forholdsvis kortvarig periode," siger pressechef Jens Block fra Dansk Textil & Beklædning.

Da Sverige i 1993 gik på smalkost rettede de danske tøjleverandører i stedet blikket mod Tyskland, hvor Berlinmurens fald havde forøget markedet væsentligt. Reklamekronerne blev vekslet fra svenske kroner til mark, og satsningen betød, at Tyskland - indtil Sveriges overhaling sidste år - har haft rollen som Danmarks største tøjeksportmarked. I 1998 udgjorde Tyskland dog stadig 23 procent af eksportmarkedet for tøj.

At svenskerne nu også strømmer til udstillingsstandene på modemessen i København, skyldes ikke mindst, at Stockholms modemesse lukkede i februar. Til den kommende messe har dobbelt så mange svenske udstillere som sidste år meldt deres ankomst. Det har krævet en udvidelse af arrangementet, der bliver det største nogen sinde. I alt er der et udstillingsareal på godt 25.000 kvadratmeter, og blandt køberne vil svenskerne udgøre omkring en tiendedel.

På messen udstilles flere hundrede tøjfirmaers bud på, hvordan moden skal se ud i det første forår og den første sommer i det nye årtusinde. Men da arrangementet er lukket for offentligheden, får de modeinteresserede først at se, hvad der faldt i de professionelle indkøberes smag, når de nye kollektioner kommer i butikkerne til foråret. Ritzau