Dansk Supermarked jubler over dåser

Dåser til øl og læskedrikke vil være en kæmpe fordel for både forbrugere og butikker. Det siger informationschef i Dansk Supermarked Poul Guldborg. Også glæde hos emballageindustrien.

"De fylder mindre og vejer mindre end flasker og kasser. Det er en fordel for både forbrugere og butikker. Vi forventer at kunne spare masser af plads til opbevaring af flasker og kasser, og samtidig håber vi, at indførelsen af dåser kan luge ud i nogle af de mange flasketyper, vi skal håndtere i dag," siger Poul Guldborg.

Dansk Supermarked, der blandt andet omfatter supermarkedskæderne Bilka, Netto og Føtex har ifølge Poul Guldborg ikke lagt en strategi for, hvor meget af salget af øl og læskedrikke på flasker der skal overgå til dåseemballage, eller om der skal lukkes flere udenlandske dåseøl ind i butikkerne ud over de udenlandske typer af øl, der sælges i dag.

"Vi vil gerne opfylde forbrugernes ønsker, og det bliver i sidste ende dem, der afgør, hvor stor en markedsandel dåserne skal overtage. Men jeg er sikker på, at dåsen ikke vil afløse flasken helt. Der vil fortsat være forbrugere, der mener, at øl og vand skal drikkes af flaske," siger Poul Guldborg.

2000 butikker og supermarkeder skal have installeret nye avancerede sorteringsmaskiner til flasker og dåser, og prisen på pant skal fastsættes, så dåserne kommer retur til butikkerne.

Desuden vil sorteringsmaskinerne også kunne tage dåser, som er importeret fra udlandet.

"Forbrugerne skal bare ikke vente, at de får pant for dåser, som ikke er købt i Danmark," siger Poul Guldborg.

Også fra emballageindustrien er der ros til den danske regering for at strække våben i dåsesagen.

"Nu afsluttes sagen, og vi kan komme videre. Det, mener jeg, er vigtigere, end at vi fik en dom og nogle præmisser," siger branchedirektør Ulla Telcs Hansen fra Emballageindustriens Branchefællesskab under Dansk Industri.

Hun henviser til udtalelser fra EF-domstolens generaladvokat, der i sommer pegede på, at Danmark står med en meget dårlig sag.

Ritzau