Dansk rederi i dramatisk ulykke

To baltiske søfolk mistede livet, da et tankskib med dansk reder, eksploderede i en havn på Sardinien. Tryg skal dække skaderne, men slipper med under ti mio kr. i tab.

Panam Serena eksploderede under losning af benzen i havnebyen Porto Torres på Sardinien. To søfolk omkom ved eksplosionen.<br>Foto: Reuters<br> Fold sammen
Læs mere
En række kraftige eksplossioner efterfulgt af en voldsom brand kostede nytårsdag to baltiske besætningsmedlemmer på kemikalietankeren Panam Serena livet.

Ulykken skete i havnebyen Porto Torres på Sardinien. I forbindelse med eksplosionen på skibet opstod en række eksplossioner og brande i havnens terminal-anlæg. Branden på skibet blev nedkæmpet efter et døgn, men først i går, fire døgn senere, lykkedes det at slukke branden i havnen.

»Vi har ikke haft adgang til skibet før nu. Derfor er det for tidligt at spå om ulykkens årssag,« siger Søren Halsted, administrerende direktør for rederiet Clipper Denmark A/S.

Dog ligger det fast, at der opstod en eksplossion underlosning af benzen fra skibets tanke. Herefter skete en række eksplossioner ombord, og skibet brød i brand.

Det kun seks måneder gamle tankskib ejes af Bahamas-rederiet Clipper Group og repræsenteres i Danmark af Clipper Denmark A/S. Det er Clipper Denmark, som håndterer skibet, og som også har forsikret det hos Tryg.

»Vi har to folk på stedet. Lige nu er det svært at fastslå skadernes omfang i kroner og ører. Men de er omfattende,« siger Carsten Mortensen, direktør i Trygs marineafdling.

Det dobbeltskrogede skib blev færdigbygget og leveret til Clipper Gruppen sidste år. I forbindelse med ulykken har der ikke været meldt om udslip af fuelolie eller andre kemikalier fra skibet.

»Intet indikerer, at skibet har haft fejl eller mangler. I løbet af de kommende 48 timer kan vi sige mere om, hvorvidt eksplossionen skyldes forhold på land, forhold på skibet eller et sammenfald af flere uheldige omstændigheder.

Panam Serena er forsikret for 20 mio. dollar, et beløb der svarer til nyprisen. Tryg har sikret sig mod det fulde tab ved genforsikringer. På den måde slipper selskabet fra den voldsomme ulykke med et økonomisk tab, der ifølge Carsten Mortensen bliver under 10 mio. kr.

Tryg undersøger nu, om Panam Serena kan reddes. Det sker i samarbejde med folk fra rederiet og med udsendte fra det tyrkiske Yardimci-skibsværft.

Den 15 mand store besætning af baltiske søfolk og russiske officerer er forsikret hos norske Gard, som nu skal dække forhold vedrørende de to omkomne.

Straks efter ulykken blev de overlevende besætningsmedlemmer ifølge Søren Halsted alkoholtestet, men ingen af dem var påvirkede af spiritus.

Clipper Group råder over en portefølje på ialt 230 skibe. 80 af dem ejes af rederiet. De øvrige er chartrede. Hovedparten er såkaldte bulk skibe beregnet til tørlast, oplyser Søren Halsted.