Dansk miljøteknologi i verdensklasse

Dinex, der er specialiserede i udstødningsrør og filtre til dieselmotorer er så langt fremme i udviklingen, at virksomhedens bedste projekt har vist sig at være for godt til markedet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingske NyhedsmagasinDinex er ved at lancere et filter, der nedsætter udslippet af miljø- og sundhedsskadelige stoffer fra dieselmotorer. Det er teknologi i verdensklasse. Men hvis man spørger Lars Christian Larsen, F&U-direktør i Middelfart-virksomheden, er det kun den næstbedste løsning, Dinex er ved at sende på markedet.

I forandringsprocessen fra producent af simple udstødningsrør til global spiller på markedet for miljøteknologi til dieselkøretøjer, har Lars Christian Larsen, administrerende direktør Torben Dinesen og bestyrelsesformand og ejer Jørgen Dinesen lagt et mere banebrydende stykke miljøteknologi på hylden. Det skete i erkendelsen af, at det ikke hjælper at bruge lang tid på en radikal fornyelse, hvis konkurrenterne er løbet med markedet i mellemtiden.

»Vores egen revolutionerende teknologi pakkede vi pænt ned i en kasse for tre år siden. Nu venter vi til, vi har så godt fat på markedet for filterteknologi, at vi har tid og råd til at udvikle det til kommercielt brug,« siger Lars Christian Larsen.

Fornyelsen, et elektrokemisk filter, så ellers ud til at skulle blive Dinex' guldæg, da princippet blev præsenteret på en international messe i Michigan for fem år siden. Det løste en række grundlæggende problemer ved en fuldstændig rensning af dieseludstødning. Filtrering og afbrændingen af dieselsoden skete med keramisk filter og en elektrokemisk reaktor tilført elektrisk strøm samlet i et meget kompakt apparat.

Store fordele
Det havde store fordele i forhold til eksisterende teknologier, der bruger dyre ædelstoffer, primært platin, og tilsat ammoniak for at opnå samme effekt. Samtidig kræver de høje temperaturer og skaber nye miljøskadelige kvælstofgasser. En lang række af de problemer løser det elektrokemiske filter - i teorien. For det er ikke blevet til mere end en testkørsel med en 1,8 liters Mitsubishi dieselmotor: »Vi kunne ikke få det til at blive en enhed på et køretøj. Vi skulle udvikle materialer, styring, systemer, interfaces og meget andet. Det kan godt lade sig gøre, men tager tid. Det hjælper jo ikke at komme med den bedste løsning, hvis du kommer med den to år for sent,« siger Lars Christian Larsen. Den næstbedste løsning har Lars Christian Larsen stået for udviklingen af i tæt samarbejde med et par teknologileverandører. I dag er Dinex blandt de få spillere på markedet for udstødningssystemer, der tilbyder et efterbehandlingssystem, der renser på alle af dieselens farlige stoffer. Men selvom ufiltreret diesel er mistænkt for at give astma og nedsat lungefunktion hos millioner af storbymennesker, sælger produktet langt fra sig selv.

Politiske tiltag
»Vi har i bund og grund et godt produkt, som ingen vil have. Hvis der ikke er nogen politiske tiltag, så sælger du ingenting,« siger Lars Christian Larsen. Og selvom EU siden 1990 trinvist har skærpet kravene til udslip fra dieselmotorer, så er det ikke nødvendigt for bilproducenterne at bruge filtersystemer for at leve op til dem. Det er derfor de nationale, regionale og kommunale politikere, der skaber Dinex' nye lukrative markedsmuligheder. De kan indføre skærpede krav til luftkvaliteten i deres lokalområder. Indtil videre er det kun Arriva-busser i København og taxier i London, der kører som testbrugere på det nye system. Men den 500 mand store virksomhed satser på at installere halvdelen af de systemer, der skal sættes i gamle europæiske lastbiler og busser i fremtiden, mens 20 procent af nye industrikøretøjer skal forlade fabrikkerne med Middelfart-miljøteknologi i bagdelen.