Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Konkurrencen fra blandt andet Baltikum kommer uanset, hvad vi gør for at forhindre det, idet omkostningsstrukturen er meget mere effektiv end her. Så frem for at kæmpe imod det, vil vi være en del af det,« siger adm. direktør og grundlægger Jesper Rungholm fra Danish Air Trasnport, DAT.
Den første februar i år gik Danu Oro Transportas (Danish Air Transport på lituaisk, red.) på vingerne, og fra dag ét har det beskedne selskab givet overskud.
»Den afgørende forskel er omkostningsniveauet, hvor der er store forskelle at hente på lønningerne. Stewardesserne ligger på en tredjedel af de danske stewardesse-lønninger, og det samme forhold gør sig gældende for mekanikere. På administrationssiden kan du finde en universitetsuddannet sekretær for en total omkostning på 5.000 kr. om måneden. Herhjemme koster det 35.000 kr.,« siger Jesper Rungholm, hvis familie ejer 85 procent af Danu Oro Transportas, DOT.
Det er ikke de samme ejere, der står bag DAT og litauiske DOT, men den danske ledelse