Dansk køkkenproducent vil åbne 25 butikker i Frankrig

Køkkener. Danmarks næststørste køkkenproducent åbner til foråret sine to første franske butikker i Airbus-byen Toulouse ikke langt fra Barcelona.

Kvik-koncernen fortsætter sin internationale udrulning med etablering næste forår af to nye butikker i den sydfranske by Toulouse. Målet er inden for de kommende år at etablerede op imod 25 franske butikker, oplyser adm. direktør Carsten B. Andersen, Kvik A/S.

Ekspansionen i Frankrig kommer til at følge strategien fra Holland og Belgien, hvor en såkaldt masterfranchisetager fungerer som den danske virksomheds forlængede arm i forhold til den nationale udvikling.

Svært at finde lokalerTidligere i år etablerede Kvik sig for første gang på det spanske marked, da koncernen åbnede en ny butik som nabo til et Ikea-varehus i Barcelona. Den oprindelige målsætning lød på etableringen af tre butikker i regionen allerede i år, men den plan kommer ikke til at holde, erkender Carsten B. Andersen.

»Det har intet med manglende interesse for vore køkkener at gøre. Vores første butik har været en stor succes. Problemet er i stedet, at det er tæt på at være umuligt at finde de rette lokaler til flere butikker. Oprindeligt ville vi have lagt ud med flere butikker i Barcelona, inden vi ville begive os ud i det øvrige Catalonien, men den plan holder ikke. I erkendelse af vore problemer med at finde de rette placeringer i Barcelona, vil vi formentlig snart begynde at kigge på andre byer i regionen,« fortæller han.

Her og nu lyder målsætningen på etablering af otte til ti butikker i Catalonien, hvoraf halvdelen efter planen vil blive placeret i Barcelona, hvis det skulle lykkes at finde de rigtige placeringer. Til gengæld har Kvik ikke sydspanske planer. Her dominerer kontraktmarkedet, og det indgår ikke i Kviks nuværende strategi.

Indtoget i Frankrig bliver den foreløbige kulmination på Kviks internationalisering, som også omfatter Norge, Sverige, Finland, Island, Færøerne, Holland og Belgien foruden den spanske butik.

Men her stopper det ikke, fastslår direktøren.

»Der findes utroligt mange spændende markeder,« siger Carsten B. Andersen, der hverken vil afvise store markeder som Østeuropa, Kina eller USA.

»Det kan da godt være, der er nogen, der vil trække på smilebåndene af, at vi har USA i kikkerten som et potentielt marked, fordi amerikanerne lige nu oplever tilbagegang, men vi kan altså ikke lade vores strategi diktere af skiftende dommedagsprofetier,« siger han.

Boliger forbedresKviks internationale ambitioner har intet at gøre med, at markedet herhjemme måske er på vej ned i en bølgedal, for det er det ikke, hævder Kvik-direktøren.

»Hverken det faldende nybyggeri eller det opbremsede hussalg har haft indflydelse på os. Nybyggeriet har aldrig betydet noget videre for Kvik, og hvad angår hussalget, ser vi, at mange, der opgiver et salg, vælger at forbedre den bolig, de nu engang har. Det har man i øvrigt set før. Imidlertid er det klart, at væksten flader ud. Vil du have vækst i 2008 herhjemme, er du nødt til at vinde markedsandele. Selv om vores internationalisering intet har med udsigterne for hjemmemarkedet at gøre, er det da dejligt, at det er med til at retfærdiggøre vores satsning,« tilføjer Carsten B. Andersen.

Kvik A/S, der ejes af den svenske Ballingslöv-koncern, omsatte i sit seneste regnskabsår for 676 mio. kr., når man tæller omsætningen fra egne butikker og ejendomsselskaber med.