Dansk iværksætter bag projektor til mobilen

Vækstpanelet. Ingeniøren Oliver Dufour har udviklet en projekter, der er så lille, at den uden problemer kan sættes ind i selv små mobiltelefoner. Det amerikanske marked er det første skridt på vejen for den ambitiøse iværksætter, der håber på at have projektoren i handlen inden længe.

For snart tre år siden begyndte Oliver Dufour en lang udviklingsproces, der nu endelig er ved at være ved vejs ende.

Ifølge iværksætteren selv, er hans idé med en miniprojektor, der kan installeres i mobiltelefoner, nemlig kun få måneder fra at komme i handlen.

Flere større amerikanske selskaber har således allerede udtrykt begejstring for hans to centimeter høje og en centimeter brede projektor, der ifølge Oliver Dufour selv ikke koster mere end cirka 60 kr.

- Projektoren skal kunne sælges til alle. Og da mobilmarkedet er meget prisfølsomt, er det nødvendigt at holde prisen på projektoren relativt lav, så vi ikke skræmmer folk væk, siger ingeniøren, der i sin tid gik rundt i DTU's lokale for at lede efter folk, der kunne hjælpe ham med at udvikle hans idé.

Efter en krævende udviklingsproces og to års venten på et patent, er ideen nu ifølge ham selv så tæt på en endelig kommercialisering, at den nemt kan sidde i forbrugernes telefoner inden årsskiftet.

Hvilket marked er det, du vil ramme? - I første omgang det amerikanske, for USA er klart det største marked. Men projektoren skal ikke kun være forbeholdt vellønnede forretningsfolk. Jeg har gennem hele processen koncentreret mig om at holde prisen nede, så alle i princippet kan betale for at få sat en projektor i deres telefon. Eneste krav til telefonen er blot, at den skal kunne gå på nettet og vise sider, for ellers gør projektoren ikke så meget gavn.

Hvem er dine konkurrenter, og hvad kan du bedre end dem? - Der er ingen, der laver så små projektorer. Da jeg skulle i gang med udviklingen, læste jeg blandt andet på Nokias hjemmeside, at de mente, det var umuligt at fremstille så små projektorer. Men det kan altså lade sig gøre, og det har jeg bevist nu. Det eneste, jeg mangler, er sådan set at finde den rigtige samarbejdspartner.

Hvordan markedsfører du din virksomhed? - Jeg er allerede i fuld gang. Jeg har netop været i Seattle og præsentere min idé for en stor virksomhed. Samtidig har jeg allieret mig med Gabriel Borenstein, som er en amerikansk investment-bankmand, der er meget kendt i det amerikanske erhvervsliv. Det hjælper jo meget at have støtte fra ham, da de store spillere på det amerikanske marked ikke kender mig. Det er helt klart med til at fjerne noget af den skepsis, de måtte have.

Hvad er forretningsmodellen, hvordan skal du tjene penge? - I begyndelsen overvejede jeg at producere projektorerne selv, men det er urealistisk. Derfor leder jeg efter en stor spiller på mobilmarkedet, jeg kan samarbejde med. Enten ved at den køber hele teknologien eller betaler royalties til mig. Men jeg har jo patentet i hånden, så på den måde er jeg nu sikret mod kopiering og den slags.

Hvor stor kapital har du til at løbe virksomheden i gang? - Jeg har investeret meget i firmaet. Jeg flyttede i sin tid fra hus til en billigere lejlighed for at frigøre noget kapital. Men det er jo dyrt at udvikle og patentere, så jeg håber, at jeg snart finder en samarbejdspartner, så jeg kan få projektoren i handlen.